[B]Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?[/B]

P

pys1

Min häst ska få 1,5kg Hackat strå om dagen men jag funderar hu jag skall ge det. På golvet med halm under, Tillsammans med havren eller med höt. Hur gör ni? :crazy:
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Använde jag strå skulle jag ge hela givan i krubban till natten.

MVH/
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Vi ger ovanpå höet. Både ute och inne, har funkat bra hittills och med hacket blev det lätt att dela givan i stället för att ha kraftfoderhinkar jämt.

Har inte krubbor i stallet heller.
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Har sett många som ställer en hink på golvet med strå i :)
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Jag har en slags "bunke" jag ger hästarna lucern i... De går att köpa på eko och ställs på marken...
sen blötlägger jag de så dom inte får foderstrupsförstoppning... ;)
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Är det lucernPELLETS så skall det mycket riktigt blötas, men Hackad Strå kan ges torr. Pelletsen blöts främst för att den sväller så mycket.

Och blötlagt foder är INTE en garanti mot foderstrupsförstoppning. Har sett en ordentlig sådan efter fodring med rejält blött kraftfoder. Det bästa är att ge hö i god tid innan, så att salivutsöndringen är igång och hästen redan ätit en stund för att undvika "hetsätning".
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Jag fodrar inte så mycket lucernstrå, 1 hg på morgonen och 2 hg på kvällen. Blandar det med övrigt kraftfoder i krubban. Hade det varit mer hade jag ändå lagt det i krubban. Det blir mycket spill annars.
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Tack för alla snabba svar! Jag provar att ge det i en hink på golvet till kvällen så får vi se om han äter det :bump:
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Jag ger iofs bara 0,5kg hackad lusern/dag, men jag blandar det med kraftfodret.
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Jag hänger in en extra hink/krubba med hacket om det är stora mängder. Mindre mängder blandar jag med kraftfodret.
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Jag lägger pållens lusern i kvällshinken, så får han den med havren och betforn i krubban...
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Fodrar i krubban.
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Jag fodrar med 0,8kg på kvällen och 0,2kg på morgonen och detta får hon i sin krubba... Hon äter ingen kraft så krubban är lixom inte upptagen... När hon börjar äta krafft såkommer hon ev. att få ätar lusernet i en hink..
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Funkar bra att lägga i krubban, på höet, eller direkt på golvet om man sopar undan ströet på en liten fläck ;)
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Jag ger det i krubban när dom kommer in till kvällen. Får det ej plats i krubban så skulle jag ge det i en hink brevid. Känns som om det skulle bli väldigt mkt spill om jag gav det på golvet...
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Jag blötlägger och ger i krubban. Fördelen med hackat strå är att man slipper väntetiden med att det ska förvälla. Jag ger på samma sätt till hönsen också.
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Jag blötlägger betfor när jag kommer till stallet så det hamnar längst ner i hinken. Innan jag åker hem dvs när betforen fått svälla ett par timmar fyller jag på med lite havre och hackad strå. Vid fodring hamnar lusernet underst i krubban med betfor och havre över. Fungerar bra om man inte ger så mycket hackad strå och verkar inte så torrt, fast det bryr sig säkert inte hästen om.
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

ger du hönsen hackad lusern?

hehehe våra höns fick (när vi hade dom) kokta pärer, bacon, annat kött och lite smått å gott :D
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

hihi är det inte lite dyrt att ge hönsen lusern? Finns ju hönsmat så det räcker.. vi gav pullfor, havre och snäckskal då på den tiden.. vi gav även kokta fiskar.. de bara älskade att picka rent på fiskbenen.. :)
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Det smartaste jag hitills kommit på är att ge lucern istället för morgonhö plus krafft. Man slår två flugor i en smäll på det viset, en proteinrik stårfoderfrukost.
Annars kan man ge det i en krubba bredvid.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
505
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 701
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
224
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp