[B]Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?[/B]

Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Jag har blandat det, ca 2 kg fördelat över dagen, med kraftfodret 3 ggr om dagen. Det tar lite längre tid att äta då vilket jag tycker är en poäng. Särkskilt på morgonen som är den måltid som hästarna gärna kastar sig över.
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Mera funderingar från mig :smirk:
Vad händer om lucern hack fryser?
Om det står ute några timmar innan man fodrar med det.

Våra skulle behöva få mera protein, och vill inte ge det efter ridningen (dom får all annan kraft då). En lösning skulle vara att kvällsfodraren ställer in en hink till varje häst i hagen, men då måste dom hinkarna stå ute några timmar mellan det att vi ställt fram hinkarna innan den som fodrar kommer. Skulle det kunna funka?
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

alisson skrev:
Mera funderingar från mig :smirk:
Vad händer om lucern hack fryser?
Om det står ute några timmar innan man fodrar med det.

Våra skulle behöva få mera protein, och vill inte ge det efter ridningen (dom får all annan kraft då). En lösning skulle vara att kvällsfodraren ställer in en hink till varje häst i hagen, men då måste dom hinkarna stå ute några timmar mellan det att vi ställt fram hinkarna innan den som fodrar kommer. Skulle det kunna funka?
Det borde väl inte frysa??? Jag förvarar mitt lucernhack ute och det fungerar bra. :d
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Jag blandade med kraftfodret i krubban.
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

lusernhacket är ju nästan samma konsistens som höet juh... ;) så jag tror inte att det kan frysa direkt:)
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Kanske av samma anledning som en släkting till mig - hönsen gillar det och vintergulan blir lika knallgul och fin som på sommaren då hönsen kan gå ute och picka i gröngräset. :D
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Jag ger min häst 1.2 kg morgon och kväll, häller det bara i krubban. På middagen får han 300 g tillsammans med blöt vetekli.
Jag har mitt stående i stallet i minusgrader och det kan bli kakor av det och lite klumpigt men jag drar isär det innan jag ger det.
Jag ger Green Power och det kanske fryser lättare än Kraffts, det vet jag inte....
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Mina får det uppepå höet morgon och kväll, samt att fölungen får lite extra i krafftfodret vid varje fodring.
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

Moniq skrev:
Kanske av samma anledning som en släkting till mig - hönsen gillar det och vintergulan blir lika knallgul och fin som på sommaren då hönsen kan gå ute och picka i gröngräset. :D

Om jag var en höna skulle jag vilja bo hos dig....... :rofl:
 
Sv: Hur fodrar ni Lusern Hackat Strå?

får dom kokta pärern och andrea matrester som våra fick när vi hade dom?

hände ibland att vi fick 2 gulor... men äggen var så jättegoda!!

hahahaha jag lurade ut hönerna att gå ut i snön... *fniss* d var kul å se dom då!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
505
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 701
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
224
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp