B-,AB-,A-premierad,Elit,Diplom??

amkm

Trådstartare
Please,finns det ngn som på ett lättförklarligt sätt kan förklara skillnaden för mig,och hur man "uppnår" dessa olika "graderingar"?

Vissa raser har Ster,vad innebär det om man jämför det svenska systemet och hur uppnås det?

Tack på förhand..
/amkm

Sv: B-,AB-,A-premierad,Elit,Diplom??

Vad gäller de olika svenska premieringsgraderna är det olika för olika raser så det bästa är att se på Svensk Hästavelsförbundets hemsida . Där finns de olika rasernas regler med. Under "Filer att ladda ner" så hittar du "Storeglemente 2004".

Senast ändrad:

Fast det jag var ute efter var att på ett kortfattat vis få förklarat skillnaden emellan och eftersom det finns så många duktiga avels-människor här så.. :crazy:

Nån som vet vad Ster står för då,jmf med det svenska systemet och vad som krävs för det?

B eller AB får hästen vid stamboksföringen, vilket det blir beror på hennes tidigare meriter. A och Elit får hästen på sina avkommor. Diplom får hon för sin exteriör som unghäst innan fölning, olika ålder för olika raser.

Som Atle sagt, B eller AB ( eller numera G, G1 eller G2) tilldelas stona efter EGNA meriter,och när det gäller A och Elit som baseras på avkommorna, så måste stoet komma upp i ett visst antal "poäng". Jag tror dom skiljer sig från halvblod och ponny så det säger jag inget om. Därför säger man ibland att föl elle unghäst skall sparas och visas för det ena aller andra ändamålet "för mammans skull". ex. Ett fött levande föl utan egna meriter ger ett sto 10p. En godkänd hingst ifrån stoet ger henne max utdelning, 50p. tror väl det krävs typ 250-270p (är inte säker - Alzheimer Light...) därnågonstans för att få Elit.

Avelsdiplom får de som 3-åringar om de på sommarpremieringen får minst 40 exteriörpoäng.

Sen kan de ju få tex hoppdiplom eller gångartsdiplom på treårstest.

Shetlandsston kan få diplom om de får guld (dvs minst 40 poäng) på två utställningar anordnade av SSS eller deras lokalföreningar av två olika domare eller domarpar under det år de är tre år. Något som andra raser kanske borde ta efter...

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 855
Senast: Fetaost
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 790
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar