Avvattnad betfor

Sv: Avvattnad betfor

Jag funderar över samma till min korsförlamningshäst.
Som det är nu får hon endast avsköljd betfor efter "utrensande" ridpass.
Skulle också vilja komma över omelasserad betfor.
Funderar även på att ge henne "morots-betfor" (vet faktiskt inte vad det heter), men det är dyrt och svårt att få tag på.

Vill kunna fukta hennes mat, hon mår väldigt väl av foderjäst men det dammar ju tråkigt mycket utan att blötas, och blötas det enbart med resten av kraftfodert så ratas all mat...

Provat vetekli??

Melasserad betfor,...betyder det att melass är tillsatt till produkten, eller är den sådan av sig själv???

Nej det är melass tillsatt i betfor. Ej i Kwikbeet och Speedibeet.

Det är melassen man vill undvika...därför är ju de melassfria sorterna bättre om man vill ge sin häst betfibrer...om det var det du undrade över? :)

Men socker är ju snabb energi o ger heller inte mjölksyra som vid spannmål.
Finns forskning på det.

Men socker är ju snabb energi o ger heller inte mjölksyra som vid spannmål.
Finns forskning på det.

Ja det finns säkert fördelar med melass...men mig veterligen inte till en korsförlamningshäst el fånghäst. Det ska finnas undersökningar/forskning på det men jag kan inte här o nu länka dig dit. Kopierar istället in del av svar från HH (hoppas det är OK för dig H) från tråden om korsförlamning/tying up. Just melass till fånghästar finns det också mkt skrivet om.

"Men en svår korsförlamningshäst ska inte alls ha spannmål och minimalt med melass. Högst 10 % av energin skall komma från stärkelse och socker. Socker finns också i grovfoder.(....)
Däremot skall den ha stora mängder fett, detta stabiliserar hästens överkänsliga insulin. Dvs den överdrivna inlagringen av glykogen i musklerna minskar. Oljan är inte bara som ett energifoderalternativ alltså utan som en slags terapeutisk åtgärd. "

Det är väl just snabb energi som är mindre bra. Däremot betfibrerna är bra för magen, men utan melass på då:) Handlar om var det tas upp i tarmen etc etc

Jag utgick inte ifrån en fångsjuk eller SVÅR korsförlamningsjuk häst, utan vad som är bra för hästar som jobbar hårt o därmed är benägna att få mjölksyra i musklerna.

Fast tråden handlar ju om att skölja bort melassen just för att de inte tål den, inte om foder till tränande hästar. Eller hur tänker du?
Jag hänger inte med. Melassen tror jag inte fyller ngn eg funktion här mer än att vara smakförstärkare el dammbindande, den "goda" betfibern är lika bra utan melassen.

Hur som, melass o stärkelse bör man undvika helt om man har en KF-häst, vilket trip har. Någon annan i tråden har en insulinintolerant häst och nån en fånghäst tror jag. Att det var skrivet om en SVÅR KF-häst just här beror på tråden citatet hämtades från. Melass till KF-häst bör ändå helst uteslutas, tror det går att finna massa bra svar om det. Handlar ju om vart det tas upp o hur.

Är nog alldeles för trött ikväll men jag förstår inte riktigt. Du svarade ju på mitt svar där jag skrev varför man sköljde bort melassen från betforn till en KF-häst....du svarde mig med att socker var bra? Men det är det inte för en KF-häst. Och till dem o andra som inte tål melass går det att skölja betforn eller köpa en melassfri sort om man ändå vill åt betfibrerna.

Eller vad skriver vi om? :)

Lustigt men jag skulle ge betfor med melass till min KF häst med njursvikt. Rek från Ultuna ( 10 mån sedan)

Ja lite... men på Hbg gav de min melasskänsliga häst (reagerar på en gång med diarre) betfor trots att de visste hur känslig han är och trots att han inte skulle ha ngt foder(han låg dessutom inne för allvarliga magproblem)... jag vet inte, det senaste jag läst i veterinärartiklar etc är att undvika socker o stärkelse med en KF-häst... Hittar ofta det när jag läser på om min hästs problem.

Men bäst är väl att kolla med HH som kanske kunde hjälpa till med frågan melass eller ej till KF-häst. Jag tycker jag läst så mkt om att ta bort melassen att jag känner mig rätt säker på att det är så...
Men kolla kan man alltid.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
564
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 123
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 872
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 362
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka