Avvattnad betfor

Natasja

Trådstartare
Är det någon som vet hur mycket näring (MJ) som försvinner ur betfor som blötlagts, när överflödigt vatten hälls bort och betforen sköljs i durkslag innan utfodring?

Sv: Avvattnad betfor

Precis, i så fall, minska på vattenmängden något vid blötläggningen och använd överflödig vätska till att blöta kraftfodret med., häll inte bort vattnet.

Tänkte själv ställa samma fråga!:bow:

Man kan även nöja sig med att kolla upp hur mycket näring ren melass innehåller, och sedan räkna av det när man läst på Betforsäcken hur stor andel av innehållet som är melass.

Har dock inte kunnat läsa på någon säck ännu, eftersom vi häller upp fodret i en tunna och kastar säcken...:p

Om man har en häst som av någon anledning kan tänkas må dåligt av melass, t.ex. en fånghäst med misstänkt insulinresistens (ungefär som diabetes), men där man vill åt själva betfibrerna för tarmflorans skull. (Eller för att blanda medicin i...)

För en frisk häst är det dock onödigt arbete, och den kan dessutom behöva näringen som finns i melassen.

Aha :idea: Alltid lär man sig nåt nytt

Men följer inte det mesta näringen med vattnet i så fall? (Tänkte på TS fråga)

Jo, den näring som kommer från melassen lär ju följa med melassen ner i avloppet. Men ger man betfor enbart för betfibrernas skull så är det ju mindre väsentligt. Man får se till att ta mineraler etc från andra fodermedel.

Det är för att få bort de snabba kolhydraterna som inte är bra vid insulinresistens. Vet ej var jag kan köpa omellaserat betfoder, skulle tro att det är betydligt dyrare också än att vattna av betforen!

Jag funderar över samma till min korsförlamningshäst.
Som det är nu får hon endast avsköljd betfor efter "utrensande" ridpass.
Skulle också vilja komma över omelasserad betfor.
Funderar även på att ge henne "morots-betfor" (vet faktiskt inte vad det heter), men det är dyrt och svårt att få tag på.

Vill kunna fukta hennes mat, hon mår väldigt väl av foderjäst men det dammar ju tråkigt mycket utan att blötas, och blötas det enbart med resten av kraftfodert så ratas all mat...

Har ni tittat på speedibeet och kwikbeet?
När jag tittade på kwikbeet fanns det många återförsäljare och verkade vara hyfsat lätt att få tag på....

Ett tips bara :)

Samma som i samma innehåll med olika namn.

Har bara provat Kwicken, en häst åt det under protest, en åt det med ännu större protest (d v s under natten) och en vägrade att gå i närheten av krubban.

Otacksamma djur.

Ok jag förstår att du menar samma sak som jag!

He he, betfibrer är "farligt":)

*hugger sista*

Men får man verkligen bort "all" melass genom att skölja betforn(snitslad)?
Min har fått kwickbeet nu men äter den bara om jag blandar den med avvattnad betfor...

Om jag då får bort i stortsett all melass genom att avvattna betforn så kan hon ju lika gärna få betfor.
Billigare är den, och tydligen godare också.
Har speedibeet och kwickbeet samma konstistens?(som uppblött blandat torkat tidningspapper), om jag minns rätt så har väl den pelleterade betforn samma konsistens.

Tror du inte att det är så att hon tycker bättre om avvattnad betfor just för att där ändå finns lite melass kvar? Att det fortfarande smakar sött? Riktigt all melass får man nog inte bort genom att skölja betfor, ja beroende på hur noggrann man är:)

Det är ju samma innehåll i betfor o kwikbeet, om man bortser från melassen...

Det kan säkert vara så att det blir lite melass kvar.
Jag låter den svälla och sen sköljes och kramas den ur 3-4ggr.
Fast jag tror även att hon gillar konsistensen i betforen bättre, det blir ju mer små saftiga bitar, medans kwickbeeten är som en gröt och grötiga röror har hon aldrig gillat nått vidare...
Men nu är i alla fall krubban slickad varje dag så hon börjar vänja sig vid gröten trotsallt!!
(men oljan får numera hällas över höet annars så strejkar "prinsessan svårflörtad")

GÅr det bra för dig annars med din foderstat? Kommer ihåg att du funderade kring vad du skulle ge henne.

Jag som trodde att just betfor var bättre för en sån häst:confused:

Vet nu inte om din häst är akut sjuk eller om du är rädd för återfall.

Det är melassen man vill undvika...därför är ju de melassfria sorterna bättre om man vill ge sin häst betfibrer...om det var det du undrade över? :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
564
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 123
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 872
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 362
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023