Avvänjning

S

Sevlan

Jag har ett sto och hennes föl och jag har en fråga eller man ska nog kalla det ett problem,

I maj ska vi flytta ca 110 mil uppåt landet och jag undrar lite hur jag ska göra med avvänjningen. Då han kommer ju inte kunna att dia under resan och då vill jag ju ha han avvand innan.

Han föddes i juni och i maj kommer han ju då nästan vara ett år.
Jag skall själv ha barn nu i december och jag har därför bara mamman och fölet hemma.

Hur ska jag avvänja på bästa och smidigaste sätt?

Jag ska behålla fölungen och förhoppningsvis ska ha bli hopphäst när han blir stor :)

Ska jag börja med att ha dem isär på nätterna och hoppas att han slutar att dia av sig själv på dagarna (vilket jag har svårt att tro att han skulle göra) eller måste jag skicka iväg honom en period för att kunna avvänja honom?

Hur blir det med stoets juver? vill inte gärna dra på henne en juverinflammation.

Ska jag ta bort kraftfodret under tiden som han avvänjs för att hon inte ska bilda mjölk? (vill helst inte detta heller då hon går snabbt ner i vikt)

Alla tips är välkommna!!!

Sv: Avvänjning

Det är inte många som har kvar ett hingstföl så länge hos stoet.
Kan vara bra att veta att det finns hingstföl som varit könsmoga och betäckningsdugliga vid 8 månader. Så om inte stoet är dräktigt igen bör du ha delst på dem redan inna den långa resan.
Läs gärna på Flyinges hemsida under Avel & sport och avvänjning av föl så finns där bra råd. Även för och nackdelar med olika metoder.

Jag har ett sto och hennes föl och jag har en fråga eller man ska nog kalla det ett problem,

I maj ska vi flytta ca 110 mil uppåt landet och jag undrar lite hur jag ska göra med avvänjningen. Då han kommer ju inte kunna att dia under resan och då vill jag ju ha han avvand innan.

Han föddes i juni och i maj kommer han ju då nästan vara ett år.
Jag skall själv ha barn nu i december och jag har därför bara mamman och fölet hemma.

Hur ska jag avvänja på bästa och smidigaste sätt?

Jag ska behålla fölungen och förhoppningsvis ska ha bli hopphäst när han blir stor :)

Ska jag börja med att ha dem isär på nätterna och hoppas att han slutar att dia av sig själv på dagarna (vilket jag har svårt att tro att han skulle göra) eller måste jag skicka iväg honom en period för att kunna avvänja honom?

Hur blir det med stoets juver? vill inte gärna dra på henne en juverinflammation.

Ska jag ta bort kraftfodret under tiden som han avvänjs för att hon inte ska bilda mjölk? (vill helst inte detta heller då hon går snabbt ner i vikt)

Alla tips är välkommna!!!
Innan maj så ska ju fölisen vara avvand. Du behöver inte skicka iväg han. Du kan bara ha dom i olika hagar i 3-4 veckor. Det brukar räcka så han inte får dia mera sen. Allt kraftfoder ska du ta bort i början. Köp hem lucern och alfa som du kan ge henne sedan så går hon snabbt upp i vikt igen.

Innan maj så ska ju fölisen vara avvand. Du behöver inte skicka iväg han. Du kan bara ha dom i olika hagar i 3-4 veckor. Det brukar räcka så han inte får dia mera sen. Allt kraftfoder ska du ta bort i början. Köp hem lucern och alfa som du kan ge henne sedan så går hon snabbt upp i vikt igen.

okej, det ska jag göra.
Tänkte nämligen att ordna detta direkt efter att bebisen (min) är född, och sen tänkte jag även kastrera honom i samma veva.
Bör jag göra detta innan, under tiden eller efter avvänjningen?

Det är inte många som har kvar ett hingstföl så länge hos stoet.
Kan vara bra att veta att det finns hingstföl som varit könsmoga och betäckningsdugliga vid 8 månader. Så om inte stoet är dräktigt igen bör du ha delst på dem redan inna den långa resan.
Läs gärna på Flyinges hemsida under Avel & sport och avvänjning av föl så finns där bra råd. Även för och nackdelar med olika metoder.

Jag vet när hingstföl blir könsmogna men jag har inte träffat på nån fölunge som betäckt sin mamma (det finns säkert undantag) och han har inte visat en enda hingstig tendens. så det är jag inte direkt orolig för.

Fast det skulle jag vara orolig för. Jag vet ett föl på 8 månader som betäckte sim mamma och fick ett stoföl.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 849
Senast: Fenestra
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·
Avel Håller på att avvänja sto o föl. Och har börjat fundera på när jag kan släppa ihop de igen, har inte haft detta problemet förut då vi...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama