avvänjning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare varbergs_elin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 936
V

varbergs_elin

hej! Jag har ett hingstföl på 4 månader! jag har börjat göra så att han får sin kvällsmat i egen box. har jag börjat förtidigt med detta? läste lite om att andra tycker att man ska börja vid 5 månaders ålder. han är redan jätte stor och väldigt självständig och inte jätte beroende av mamman. och har ni några bra tips på bästa sättet att vänja av en hingst unge från mamman. detta är mitt allra första föl.
Tacksam för svar! Mvh Elin:d

Sv: avvänjning?

Jag tycker du kan fortsätta så i en månad till. Sedan så kan du börja dela dom på natten vid 5 månaders ålder OM du ser att sto och föl mår bra av det.

jag ger mitt snart 5 månader gamla hingstföl mat i boxen där han står med mamman. De får var sin hink. Hon snor ofta av honom, men då går han till hennes mat. Har ingen egen box till honom än. Hade jag de så skulle han få stått i den för att få maten ifred. Det är nog olika på föl, detta är mitt första. Han har gått med andra hingstföl i sommar, men nu är det bara ston och valack.

Jätte bra så jag vet lixom hur jag ska göra med tanke på att jag inte vart med om föl innna=)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 708
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 860
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 422
Senast: MattiZ
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 362
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3