Avvänjning och foder...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
K

knyttet

Det har varit flera trådar om det här med avvänjning nu, men jag har en annan fundering.

Min lilla hingstunge förlorade ju sin mamma i somras, 4 veckor gammal. Han har gått med mitt shetlandssto sedan dess och nu betraktar han ju henne som mamma, även om han inte diar henne utan äter ur hink. Han är 3½ mån gammal nu.

Jag har provat att ha honom i hagen med mina två andra ston och shettisen och det fungerar bra. Han går lika mycket med de andra som med shettisen, men jag kan inte ta ut shettisen ur hagen utan att han blir förtvivlad. Det kommer ju att bli en form av avvänjning även om det inte är hans riktiga mamma!
På natten står han i spilta nu, annars får han inte ha maten ifred för den matglada shettisen. Han har fri tillgång på hö och pellets under natten (äter runt ett ½ kg pellets under natten).

Problemet då; jag vill att han ska kunna ha fri tillgång på hö även dagtid. Tyvärr går inte det med mitt ena sto, för hon är redan fet, så jag har fått flytta fölet och shettisen till egen hage igen så att de kan få fritt med hö. Shettisen då, hon rullar snart fram och ska egentligen inte heller gå på fri tillgång.
Tänkte att fölet kanske kunde gå med mitt andra sto istället, hon behöver också fri tillgång på hö. Men fölet är alltså bara 3½ mån, är det för tidigt att ta bort shettisen och släppa honom med en ny häst? Hade det varit hans riktiga mamma så hade jag ju aldrig avvant så tidigt... :crazy:
Är det vanligt att föl får beteendestörning av av för tidig avvänjning? Fölisen har ju redan varit med om ett trauma av att förlora sin mamma så tidigt... Är det bättre att låta fölet gå kvar med shettisen tills han är åtminstone 6 mån och blunda när jag ser shettisen rulla förbi?

Tacksam för alla tankar och erfarenheter...

Sv: Avvänjning och foder...

Kan du inte bygga ett foderbord till fölet att ha ute så kommer inte shettisen åt? Utfodra i två nivåer!

Håller med atle, det bäst du kan göra är nog att försöka göra en shettis-säker creepfeeder i olika höjder. Fölet ska def inte behöva mista sin låtsasmamma redan!

Jag har tänkt tanken... Provade ett hastigt ihopkomponerat hemmabygge, men shettisen rev det med buller och brak när hon försökte KLÄTTRA upp på det... :crazy:
Såklart skrämde hon halvt livet ur fölungen också, så jag får nog försöka att köpa nåt färdigbyggt och rejält i så fall... Tokiga shettis, hon är hungrig jämt! :eek:

Förlåt att jag skrattar, men så typiskt shettisar...
Jag tänkte tanken då jag läste inlägget ovan att göra foderbord, "det lär ju shettisen riva, i sin hunger och jakt på mat" ;) tänkte jag.
Men iden med munkorg borde ju fungera, en sådann greenguard. ?

Smart idé. En Greenguard borde ju vara en vettig lösning! Då kan ju knyttet ha fri tillgång på hö för båda, men shettisen kan inte äta så mycket och kanske t.o.m. går ner lite i vikt.

Hmm, näe jag hade ju inte precis gråtit om shettisen hade gått ner lite i vikt på kuppen... :crazy:

CosmicQueen och CK, bra förslag, jag ska prova med greenguard eller liknande! Bara inte lilla damen blir alldeles nojig av den. Hon är inte riktigt som hon ska, det lilla livet... :D

Hon får väl vänja sig helt enkelt. Det blir nog bra när hon väl inser att hon trots allt fortfarande kan äta. Hehe.

Säger som Francess, hon kommer nog att vänja sig, förhoppningsvis...
Kanske inte tycker det är så kul i början, men dom lär sig nog hur dom kan äta enkelt med den osså. Om än bara i måttliga mängder. ;)

Jo, det är inte just det att hon inte kan äta som jag tror blir ett bekymmer. Jag har aldrig träffat en så nervös liten häst, hon tror att allt nytt är shettisätande monster. Jag får försöka att presentera greenguarden vackert och snällt... ;)

Ja, men inte alltför långsamt och smygande! Och absolut inte ömka sen när den är på. Låt henne vänja sig vid den längre och längre stunder, kanske bara 5-10 min till att börja med och så lite längre varje dag. Hon klarar det! Du får härda ditt hjärta under tiden.

Hm får inte bebisen lite flaska fortfarande??? Jag skulle nog försöka låta han gå kvar med nya mamman även om du ger fri tillgång på grovfodret.
Kör du shettisen nåt? Går hon bara och e rund o go? Du kan ju annars jobba henne lite? Bebisen kan ju hänga med. Och även om shettisen blir fet så kan du ju med ganska gott hjärta sära på dem när bebisen är 6-7 månader och så himla tjock blir hon väl inte på 3 månader att det blir fara för hennes hälsa???
Med tanke på omständigheterna och traumat skulle jag nog låta dem gå ihop. Många hästar äter ju mkt i början vid fri tillgång, men sen reglerar dom det ganska bra. Och är det ingen fång häst så skulle jag nog hellre oroa mig för bebisens bästa än en liten fet shettis. Den enes bröd, den andres död... Fast inte så rått, men du förstår?
Ta bort all krafft från shettisen ska du se att det funkar! :)
Hoppas det löser sig!

Men även om det inte är nån fånghäst så kan det ju bli. Att motionera en shettis på fri tillgång smal är nog rätt svårt. Det blir många varv runt jorden dagligen med tanke på hur en shettis lägger på sig.

Jag har samma problem med min 4-åriga halvblodsmärr. Fölen ska ha fri tillgång och hon står placerad vid foderhäcken dagarna i ända. Trots sin storlek, ålder och att hon faktiskt rids i princip dagligen samt fortfarande ger di (till en mkt rund 4-månaders fölis) så är hon smällfet!!!

Eftersom hon är som shettisen och säkert river en creepfeedinggrej så kanske jag också ska införskaffa en greenguard...

Jodå, bebisen får fortfarande mjölkersättning morgon och kväll. Det kommer han nog att få iallafall en månad till.

Tyvärr är shettisen varken inriden eller inkörd, så vill jag motionera henne så får jag nog röra på påkarna själv... ;)
Hon är inte riktigt som hon ska i psyket, har bara gått på lösdrift innan jag fick henne och livrädd för det mesta. Men hon är snäll och rar och trivs bra när hon får vara med sina hästkompisar i flocken...

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
690
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård