Avvänjning av föl

CosmicQueen

Trådstartare
Nästa helg är det dax för avvänjning av mitt föl nattetid. Dagtid kommer dom dock att få gå ihop ett tag till.
Det jag funderar på nu är hur jag ska göra med krafftfoder till stoet.
Vet att man bör ta bort endel el allt i samband med avvänjningen för att undvika juverinflammation.

Men nu då han bara ska avvänjas nattetid och dom går ilag dagtid. Måste jag ändå ta bort krafftfodret el är det bara vid total avvänjning?
Ska jag ta bort allt el bara endel och under hur lång tid iaf?

Tacksam för svar!!!!

Sv: Avvänjning av föl

Jag är ju knappast någon expert. Men jag drog ner rätt rejält (hälften?) av stoets kraftfoder när jag separerade nattetid, efter rekommendationer. Problemet är ju att de går tillsammans dagtid och då diar fölet, vilket gör att stoet producerar nästan lika mycket i alla fall, fast då på halva fodret vilket gjorde att mitt sto föll ur ganska snabbt. Sen var det kämpigt att få upp henne igen... Nu var ju mitt sto lite äldre, vet inte om det spelade in. Men jag kommer inte att göra så nästa gång!

Möjligtvis drar jag ner lite grand, beroende på hur mycket hon behöver (nytt sto, vet ju inte vad hon klarar av ännu), men så länge hon ger di dagtid så behöver hon ju mat. Tror faktiskt att det är bättre att dra ner på fodret rejält den dagen fölet inte ska dia alls, dvs när det blir total avvänjning. Annars producerar nog stoet bara från sina egna lager istället. Och jag tycker det är onödigt. Ofta är ju stona dräktiga igen vid avvänjning och då behöver de näringen både till sig själva och sitt nya föl i magen.

Jaja, bara några tankar från mig efter min första avvänjning tidigare i höst!

Så länge mina föl äter dagtid så drar jag inte ner något alls på stoets foder. Den dagen de separeras helt så tar jag bort kraftfodret helt i en vecka och ger mer grovfoder istället. Funkat hitills på mina ston

Tack så mkt för era båda svar. :)

Var ungefär som jag trodde då. Då ändrar jag ingenting i krafftfodret så länge han diar dagtid.

Gjorde så med mitt sto och hon föll definitivt inte ur.

Problemet nu är bara att fölungen är avvand sedan 3 veckor och mamman fullt igång med träning och fick inget kraftfoder första veckan. Trots detta hade hon mycket mjölk i juvret i ungefär 2 veckor och fortfarande är det helt klart mjölk kvar. :crazy: :crazy:

Fölungen är jätterund och fin och verkar inte ha tagit avvänjningen speciellt hårt (klart spolformad och helt utan revben=födgeni) :D

grimman skrev:
Trots detta hade hon mycket mjölk i juvret i ungefär 2 veckor och fortfarande är det helt klart mjölk kvar. :crazy: :crazy:

Ar du saker pa att det ar mjolk kvar?? Efter 2 veckor ska det inte finnas nagon mjolk kvar, daremot kan det finnas fett kvar, och det ar inte speciellt bra, da det kan bli hart och vagra forsvinna.
Ge henne mycket att dricka, och arbeta henne inte speciellt hart, sa kommer det fettet att forsvinna.

Efter att jag har avvanjt mina fol helt, brukar jag lata stoet sta inne i 2 dagar, har hon inte sinat (vilket de flesta inte gor) mjolkar jag ur ca 3 dl ut varje sida och sedan slapper jag ut henne pa bete igen. Kollar sedan varje dag att mjolkproduktionen minskar, om inte mjolkar jag 2 dl ett par dagar senare, och sedan 1 dl om det skulle behovas. Inom en vecka har man ett sto vars juver har gatt ner till "normal" storlek, utan att fettet ligger kvar.
Normalt behover man bara mjolka ett sto en eller tva ganger.

Jag mjölkar aldrig ur mina ston! Känner bara efter att det inte blir varmt och hårt. När ett föl dog för oss i somras så fick hon gå på smalbete och tränades hårt och mjölken sinade på ett par dagar. Så länge man mjölkar ur så stimulerar man mjölkproduktionen.

Normal storlek är det definitivt inte men det är inte längre hårt utan har börjat dra ihop sig och mjukna. Och vatten har hon fri tillgång på i hink resp. tunna och bäck ute så dricker gör hon.

Tidigare var det slappt och mjukt efter hagvistelse och hårt på morgonen menn hon var inte varm så jag har inte brytt mig så mkt mer än att bara hålla det under uppsikt.

!00 säker på att det var mjölk i är jag inte för hon slår om man försöker mjölka (allt utom en mkt lätt beröring har alltid gett detta resultat)

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
693
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 269
Senast: malumbub
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 656
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka