avvänjning-antikroppar-råmjölk

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare borsalino
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 050
B

borsalino

I en tidigare tråd kom ämnet in på antikroppar och råmjölk. Det här blir långt men förhoppningsvis inte krångligt.

Alla däggdjur producerar råmjölk. Den innehåller mkt mer proteiner, vitaminer (främst järn och koppar för blodbildningen) men även tillväxthormon och antikroppar den är en formidabel antikroppsbomb.
Till skillnad från den vanliga mjölken koagulerar den vid uppvärmning.

Hos oss människor passerar antikroppar via moderkakan till fostret, detta görs inte hos hästar.
När fölet föds är det därför totalt oskyddat och eftersom omvärlden, oavsett box eller hage, kryllar av bakterier(redan första andetagen innehåller hundratals bakerier) måste fölet få i sig råmjölken så snart som möjligt. Råmjölken innehåller antikroppar mot hundratals smittämnen. Halten antikroppar sjunker succesivt under 1:a veckan för att sedan stanna på en relativt låg nivå.
En annan skillnad mellan vår och stoets mjölk är att stomjölken är syrastabil, vilket gör att antikropparna inte förstörs i magsäcken utan tar sig ända ut till tjocktarmen.

Så vad är en antikropp?
Från en stamcell i benmärgen bildas en lymfocyt och lymfocyterna reagerar när de stöter på ngt kroppsfämmande (ex vis bakterie el virus) och omvandlas till en plasmacell som då börjar massproducera
antikroppar.
Antikroppen är specifik mot just detta exvis virus. Så varje gång en ny bakterie eller virus kommer in i kroppen upprepas proceduren. Så ju äldre fölet är, dessto fler smittämnen har den utsatts för och dessto mindre broende av mjölkens färdiga antikroppar är de.
Det finns 5 olika typer av antikroppar som jag inte tänker gå in på. Men när de bildas och hur länge de stannar är olika.

Så från råmjölken får fölet 'färdiga' antikroppar som sedan kvarstår i fölets blod mellan ca 6 veckor till 6 månader.
För att fölet ska bilda egna antikroppar krävs att de utsätts för en bakterie, och ytterligare en osv osv.
Därför tar det tid innan fölet bygger upp sitt eget immunförsvar.

Ett yngre sto kan ha färre antikroppar i råmjölken, så också om stoet har läckt mkt före fölningen. Vissa större suterier har blodplasma i frysen som de kan ge i.v. Nu kan man ju även få det från SVA via sin veterinär. Men de måste ske inom 24 timmar.

Här tror jag missuppfattningen att fölet inte får antikroppar från mjölken efter 24 tim kommer ifrån.
Gränsen 24 tim är satt för man sett att mkt få föl klarar sig om de inte fått råmjölk. Och på ett dygn blir de bokstavligen så invaderade av virus och bakterier att de avlider pga infektioner.

Jisses det här blev mycket och lååångt. Väntar med avvänjningen till ett senare inlägg.

Sv: avvänjning-antikroppar-råmjölk

Ja det är ju intressant, kanske det är viktigare ändå att få det ÄNNU tidigare. Tanken för mig till de föl som åker på fölsjukan och att modern inte haft höga halter av antikroppar i råmjölken eller att fölet fått i sig för lite.

Eller att en ovanligt elak bacilusk/virus tagit sig på fölet.

Själv har jag haft ett rodococcusföl.....och förmodligen så började det när märren skickades på betäckning på 9 dagarsbrunsten ( dag 8 tror jag) eller när mamman senare fick en ögonskada och fölet fick vistas på klinik i tidig ålder.....jag vet inte vad inkubationstiden för rhodoccoc är.......men helt klart hade fölis för dåligt immunförsvar då han ådrog sig detta,

Hej o tack! denna förklaring behövdes här eftersom vissa var lite, vad ska vi säga, spydig;) (nu var jag lite elak, men kunde inte låta bli)angående detta i en annan tråd. Jättebra förklarat.
prillan

Här tror jag missuppfattningen att fölet inte får antikroppar från mjölken efter 24 tim kommer ifrån.
Gränsen 24 tim är satt för man sett att mkt få föl klarar sig om de inte fått råmjölk. Och på ett dygn blir de bokstavligen så invaderade av virus och bakterier att de avlider pga infektioner.

Att de får antikroppar genom råmjölken längre än 24 timmar är det väl ingen tvekan om?
Grejen är ju den att fölen inte kan tillgodogöra sig råmjölken efter 24 timmar, då tarmarna stängt till sig för "upptag av antikroppar".

Att de får antikroppar genom råmjölken längre än 24 timmar är det väl ingen tvekan om?
Grejen är ju den att fölen inte kan tillgodogöra sig råmjölken efter 24 timmar, då tarmarna stängt till sig för "upptag av antikroppar".

Hmmm, då snubblade jag på min teori då :rofl: :rofl:

Men varför får en del såna "fölsjukdomar" tro ?? Det måste ju ha med immunförsvaret att göra....mig veterligen så är märra en riktig mjölkko så råmjölk under första dygnet tror jag nog att han fick ordentligt....

Ok, går in på de olika typerna av antikroppar. IgM antikroppar som är de första "på plats" vid infektion är molekylärt för stora att passera tarmväggen, men kvar finns IgG, IgA,IgD och IgE. Den sista ses dock mest i allergiska immunreaktioner.
Nu är jag INTE spydig utan genuint nyfiken och intresserad. Var kan jag hitta uppgiften om att fölen inte kan ta upp antikropparna ALLS efter 24 timmar.

Hej o tack! denna förklaring behövdes här eftersom vissa var lite, vad ska vi säga, spydig;) (nu var jag lite elak, men kunde inte låta bli)angående detta i en annan tråd. Jättebra förklarat.
prillan
Antar att det var mitt inlägg, där jag undrade om borsalino satt på annan information än den vi andra hade. Uppenbarligen GJORDE hon (?) det, vilket vi nå fått förklarat för oss! FÖREDÖMLIGT!
För detta är nog ny information för fler än mig, antar jag??

Nu är jag INTE spydig utan genuint nyfiken och intresserad. Var kan jag hitta uppgiften om att fölen inte kan ta upp antikropparna ALLS efter 24 timmar.
I all litteratur jag har läst - som iofs inte är allt som finns - så står det att fölets tarm tar upp antikroppar det första dygnet, sen är det stopp. Det var därför jag reagerade som jag gjorde i den andra tråden...

Det som förbryllar mig är följande: Om man hinner få i fölet råmjölk eller plasma innan stoet ex.vis dör, varför är det då så noga med hygienen i hanteringen och att fölet är extra infektionskänsligt?

Om fölet ändå inte kan ta upp stoets antikroppar efter 24 timmar ska det väl inte vara ngn skillnad att ge den mjölkersättning?

Jag får INTE logiken att gå ihop.

På djursjukhusen...
Annars:
Googla "råmjölk till föl" så får du hur mycket info som helst i ämnet.

AM

Jag har googlat annars skulle jag inte vara så fundersam. Tycker dock att SLU och SVA får stå för det vetenskapliga och där nämns inte i ett enda dokument att tarmen "sluter" sig.
Det skrivs och har tydligen forskats mycket om neutrofiler men de är en helt annorlunda vit blodkropp än lymfocyten som "tillverkar" antikroppar.

Så själv är jag fortfarande förbryllad.:confused: Har jag fel är det ju bara bra!!!
Då behöver man ju inte oroa sig om stoet exvis inte vill ge di eller sinar alldeles för tidigt.

Fölets förmåga att tillgodogöra sig mjölkens antikroppar.

Den som inte frågar får heller inga svar! Jag vände mig till immunologen på SLU och fick e-svar direkt!
Jag skrev ju ett långt utlägg i den tidigare tråden; avvänjning-antikroppar-råmjölk
www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=6717932#post6717932

Under fölets första dygn kan råmjölkens samtliga antikroppar via tjocktarmen ta sig ut i fölets blodbana.
Denna möjlighet minskar direkt efter fölets födelse och redan efter 8 - 10 timmar är den kraftigt reducerad. Därför bör ett föl av halvblodstyp få i sig 2 liter råmjölk inom 2 timmar för optimalt utnyttjande av stoets antikroppar.
Råmjölken består till stora delar av IgG antikroppar och dessa har en lång livstid i fölets blod, från 4 - 6 månader.

Nu till det fina i kråksången
Så länge fölet diar tillförs IgA antikropparDessa verkar lokalt från fölets munhåla hela vägen till ändtarmen. Dessa antikroppar skyddar fölet från virus och bakterier som via tjocktarmen tar sig ut i blodet.:banana:

Grädde på moset?
Ny forskning visar att rhodococcus equi (som leder till lunginflammation där mellan 30-40% av fölen dör) smittar via träck. Detta förklarar varför vissa föl smittas och andra i samma stall klarar sig. Det är alltså ingen luftburen smitta.
Andas de in bakterierna eller får de i sig dem när de pelar i boxen eller hagen? Det vet man fortfarande inte.
Men om det smittar via munnen har föl som diar större chanser eftersom stoets IgA antikroppar då hjälper till.

Största insatsen är dock att fölboxen är ordentligt rengjord, tvättad med Vircon S och att hagen där fölet släpps första gången är ordentligt rengjord.

Summan av kardemumman;
Så länge fölet diar får den antikroppar via mjölken som skyddar fölet, dock ej smitta som inandas och ger luftvägs och lunginflammationer. Dessa har de förhoppningsvis fått skydd mot i råmjölken.;)

som ngr i min närhet brukar säga "hon kommer iallafall inte dö nyfiken":rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Det som förbryllar mig är följande: Om man hinner få i fölet råmjölk eller plasma innan stoet ex.vis dör, varför är det då så noga med hygienen i hanteringen och att fölet är extra infektionskänsligt?

Om fölet ändå inte kan ta upp stoets antikroppar efter 24 timmar ska det väl inte vara ngn skillnad att ge den mjölkersättning?

Jag får INTE logiken att gå ihop.

Tror att du blandar ihop saker nu..
Mjölkersättning är INTE någon subtitut för råmjölk.
Mjölkersättning är enbart NÄRING för vidare levnad.

Om fölungen inte får i sig sin "dos" antikroppar så dör den om inga åtgärder sätts in.
Att ge en unge som inte fått sin "start" mjölkersättning är helt bortkastat.
Då tarmens vägg är sluten vid ca 24 timmar så måste man ge antikropparna via blodplasma.
(dyrt och inte i alla lägen lyckat)
Exempelvis som extra info så fungerar kalvar på samma sätt..

Om vi tar detta med tarmväggen, så fungerar den på ett liknande sätt som hjärnbarken på ett nyfött föl.
Den kan alltså även ta in gifter som går direkt upp i hjärnan.
Ex. så kan en hel spruta Ivomec vara direkt dödande..hjärnan kollapsar.

Här har du länkar i ämnet:
Det mesta gäller kalvar, som tydligen har ett litet skydd från födseln...
http://projkat.slu.se/lista/snabbproj.cfm?pekare=182&kategori=4

http://projkat.slu.se/SafariDokument/34.htm

sidan 7
http://www.jbt.slu.se/publikationer/misc_pub/KULMkalv.pdf

(hur det fungerar på kalv) sid 12
Transmissionskapacitet..

Svar på din fråga..veterinär Stig Hägglund
http://www.travsport.se/svetfraga?kommando=visa&fragaIndex=3&fran=hvHemta

AM

Senast ändrad:

Har fått svar, se nya tråden.
Men tack i allafall!!!

Testade även att googla "colostrum foal"..
Då fick man många forskningsrapporter angående ämnet "tarmvägg"...;)

AM

Knapplån!!
Mycket intressant ämne.
Läser o suger åt mig som en svamp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat