Avvänja föl

P

Pereyd

Liten undran... Är det skadligt för föl att enbart gå tillsammans med sina mödrar tills de blir 8-9 månader gamla? (Två ston och deras stoföl, under sommaren var de tre ston med föl).
Kan en -01:a ha kvar sitt föl i 8-9 månader, eller tar det för mycket av hennes energi? (Hon har gott hull, går efter foderstat på analyserat hö, har inte påbörjat inridning än).
Vill ju att det ska bli rätt...:(

Sv: Avvänja föl

Ingen som vet? Ligger tråden fel?
Anledningen till att jag undrar är att jag har blivit tillsagd i stallet att det är så. P.g.a vindskydd som inte räcker till och hagmark som är för liten, går hästarna uppdelade, mina fyra i en hage, de andras i en hage. Hade helst sett att alla hästarna gick tillsammans.
Jag hade tänkt att ha dom ihop till februari, då fölen är 8 och 9 månader. Sedan byta fölen mot två av de andra hästarna, eller skicka iväg dom till annan plats. Har fått för mig att dom kan behöva mammas trygghet och lite extra di under vintern skadar inte.
Men som sagt... Behöver fölen uppfostran från andra vuxna hästar nu? Och är det elakt mot -01:an att låta henne ha kvar fölet i 2 månader till?

Jag brukar om stoet klarar det ha kvar mina föl hos mamman tills dom är 7-8 månader utan problem. Det är bättre att de två stona och fölen går ihop än att ett föl är ensamt med sin mamma.
Klarar bara stona av det utan att tappa i hull så är det inga problem att ha dom ihop till februari.

Mina föl brukar få gå med sina mammor till sommaren... om alla ser ut att må bra.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Haft en häst iväglämnad på inridning i två månader. Allt gått bra enligt tränaren. Sto med föl vid sidan, 5-7 mån ålder, så dricker inte...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 608
Senast: Karoliten
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 764
Senast: Cocos
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 295
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter