N

naira

Okej, låt säga att jag har en hyfsat storgalopperad D-ponny.Om jag vill ha tre galoppsprång i en kombination, hur långt ska det vara mellan då?

Samma sak med en unghäst på 165 som jag löshoppar. Hur långt mellan hindren? :confused: :confused:

Sv: Avstånd?

När man löshoppar unghäst tycker jag det är bäst att bara ha ett galoppsprång i mellan. 7-7.5 m. Ha det främre hindret relativt lågt (hjälphinder) och så kan man höjja bredda bakre oxern. Då blir det lättare för hästen att komma rätt & få bra språng.

1 galopp språng (7-7.5) 2, ca (10.5.) 3, (14.) 4, (17.5) . 5, (21) .6, (24.5.) 7, (28)
d-ponny, 10 mindre än för häst

i en kombination är det max 2 galoppsprång.

När man löshoppar unghäst tycker jag det är bäst att bara ha ett galoppsprång i mellan. 7-7.5 m. Ha det främre hindret relativt lågt (hjälphinder) och så kan man höjja bredda bakre oxern. Då blir det lättare för hästen att komma rätt & få bra språng.

Varför är det bäst med bara ett galoppsprång? Frågar av ärlig nyfikenhet! :idea:
Vad är "relativt lågt"?

1 galopp språng (7-7.5) 2, ca (10.5.) 3, (14.) 4, (17.5) . 5, (21) .6, (24.5.) 7, (28)
d-ponny, 10 mindre än för häst

i en kombination är det max 2 galoppsprång.

Se där, vad mycket man vet om hoppning:angel: :rofl:
10 mindre??:confused: vad? cm?

Häste har lättast att få ett bra språng över oxern om det bara är ett språng från hjälphindret. Om man har 2,3 el fler galoppsprång kan hästen lätt gå för nära elller hoppa för långt ifrån oxern, då den har mera "tid" att ändra sin storlek på galoppsprången. Att använda ett galoppsprång görs alltid på treårstest, kvalitetstävlan o rådgivande bedömningar.

Relativt lågt är ca 50-70 cm.

Om du känner dej osäker vid löshoppning så ta hjälp av någon som kan eller läs e bok som just tar upp löshopning!

Häste har lättast att få ett bra språng över oxern om det bara är ett språng från hjälphindret. Om man har 2,3 el fler galoppsprång kan hästen lätt gå för nära elller hoppa för långt ifrån oxern, då den har mera "tid" att ändra sin storlek på galoppsprången. Att använda ett galoppsprång görs alltid på treårstest, kvalitetstävlan o rådgivande bedömningar.

Om du känner dej osäker vid löshoppning så ta hjälp av någon som kan eller läs e bok som just tar upp löshopning!

Aha! Så när den är mera van vid hoppningen kan man utöka galoppsprången? Eller ska man fortsätta köra på ett galoppsprång?
Tack snälla för hjälpen! :bow:

Klart du kan ha olika övningar, finns många olika. tex studs osv. Men för att "lära" en unghäst bör du nog ha ett galoppsprång ett tag tills den blivit säker och kan sin uppgift.

Som föregående talare skrev så kan man ha olika övningar. Men det gäller att din häst tar det lugnt i löshoppningen och har en lugn och jämn galopp in i serien. Så den inte stressar in - då blir det lätt fel.
Jag brukar inte löshoppa med mer än 1 galoppsprång imellan även om min häst är äldre.

Precis så menade jag med!!:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 566
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
810
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 210
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar