Avstånd?!

K

Kurant

Jag undrar hur man vet om man lägger rätt avstånd vid hinder/cavaletti?
Tränar cavaletti-bommar men vet inte om jag lägger rätt avstånd mellan varje!?
Nån som kan förklara lätt och enkelt hur jag gör och ser om jag gör rätt?
:confused:

Det beror på hur stor häst du har, eller rättare sagt hur långa kliv den tar!
Jag har ett hbl med normalstort steg. Mellan cavaletti i trav har jag ca 1,10 mellan bommarna (skrittar jag över dem tar hon 2 skrittsteg emellan varje bom). Galoppbommar ca 3 m mellanrum, beroende på vilket galopptempo vi har.
Kommer jag på ett travhinder, har jag ibland en bom ca 2,5 m före hindret. Studs ca 3 m mellanrum.

Du får helt enkelt prova dig fram, hoppa väldigt lågt tills du märker att du har rätt avstånd! (hoppar du JÄTTEhögt kan du behöva länga avstånden ett par dm)
Är du osäker på din steglängd, är det bara att kontrollmäta med en tumstock eller liknande.

ok,tack.
Jag har ett halvblod på 1,58 cm.
Jag får prova mig fram.

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 496
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 937
Senast: fixi
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 329
Senast: Grazing
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama