M

Mathilda

Skulle behöva lite hjälp med avstånden. Hur många meter går det in på 3 galoppsprång osv.

en storhäst har 3,5m i ett galoppsprång. också gånga det med 3=10,5meter. varsågod mvh malin :d

Det går inte att räkna så som du räknat. Det stämmer att ett galoppsprång är a 3.5m långt, men man kan inte multilicera det med antalet galoppsprång. Det krvs ett galoppsprång för att galoppera in och ut över hindret/bommen. Så 10.5 är 2 galoppsprång. 3 Galoppsprång är således 14-14.5m.

Här är en smart formel
antalet galoppsprång=(antalet meter/3.5)-1
Om man räknar 14m för 3 språng så blir det 14m/3.5 = 4 Ta sen 4-1 så har man 3 språng.
Eller 17.5m som är 4 språng. Alltså 17.5m/3.5 = 5 - 1=4 språng.
Hoppas du hängde med! Om du vet antalet språng och undrar om antalet meter så är det bara att lösa ut meterantalet istället eftersom 3.5 är en konstant (ialla fall för hästar)
Puh, hoppas verkligen du hängde med, annars får du säga till.
I korthet är det ungeför såhär: 7, 10.5, 14, 17.5, 21, 24.5 Det är kanske lättare att lära sig utantill. Att kunna räkna ut avstånd är bra att kunna på tävling då man bara kan sätta in avståndet och få ut på ett ungefär hur många språng. Sen beror det sig ju lite på om man har en långsrungen eller kortsprungen häst.

Okej, tack så mycket.
Då kanske man kan utgå från att 2 galoppsprång är 10,5 o så lägger man bara på ca 3,5 för varje språng.

Re: Avstånd, Svar till Nelle

Jo, jag hängde med. Tack så mycket för hjälpen.

Om man inte VET svaret på en fråga, varför svarar man då? :confused:
Du kan ju knappast träna på de avstånden själv eller? Hur går det då när du kommer ut på en tävlingsbana? :crazy:

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 475
Senast: co-SMAD4
·
Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 274
Senast: Palermo
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 119
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 124
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar