avstånd vid ledning

cristobal

Trådstartare
En fundering.Var tycker ni att hästens huvud ska befinna sig då ni leder hästen? Bakom, snett bakom eller bredvid dig?

Sv: avstånd vid ledning

Allt beror på läget.
Man vill inte ha en stallmodig häst bakom sig.
Dessa hästar är bra att tömköras istället, i synnerhet om de varit skadade o inte får hoppa runt.

annars är väl vid bogen en vettig placering.

Unghästar - snett bakom.
Så att man har ledarskapet och att hålla ett litet öga på dom.

Äldre väluppfostrad häst - vid sidan.
Mest för att det är trevligare tycker jag med huvudet bredvid.
Förutom i dörrar och andra trånga utrymmen, då ska jag gå först.

så tycker jag iallafall.

Bredvid eller bakom och på slak tom. Dom ska stanna när jag stannar och gå saktare när jag går saktare utan att jag ska behöva rycka i grimskaftet.

Avskyr såna ouppfostrade hästar som går uppe på en eller snett framför och går alldeles för snabbt. :crazy: Av nån konstig anledning oftast travare som har så sjukt bråttom när man leder dom?

att gå bakom är inte att rekommedera, om man inte TK.

Man vänder hästen ifrån sig för att den inte ska kunna springa över en

OK. Vad gör du om hästen vill komma för långt fram, dvs går för snabbt?
Axel; vad är TK?

Jag vill helst ha hästen bakom mig, dock är jag mycket försiktig med hingstar och känner själv att det absolut bästa är om jag kan ha hingsten ca 1 m ifrån mig i sidled med sin mule precis bakom min axel i höjdled.

Det är vad jag lärde hingsten jag jobbade med förra året. Han var nämligen väldigt "hingstbusig", inte elak utan bara "latjade". Men när han fick lära sig att han inte skulle gå för nära, vande han sig snabbt vid att ta hand om sig själv och låta mig vara, och han knallade lugnt så länge jag inte lät honom komma för nära. Även vid veterinärbesiktning var detta bra anstånd.

Dock tycker jag att man ska anpassa sig efter hästen. En häst som vill dra iväg och gå förbi ska vara bakom -inget att disskutera.
En häst som släpar benen efter sig ska gå framför för att lära sig bli lite självständig och kliva på utan draghjälp. Ändrar dom beteende skall man ända sätt att leda dom... Det tycker i alla fall jag.

Min egen häst spelar inte så stor roll - har tränat på att ha honom på slakt grimskaft i alla positioner (men började träningen med att ha honom bakom mig, och återgår till det om han försöker gå fortare än jag...). En okänd häst har jag helst snett bakom mig, så att mulen är i höjd med min kropp och hästen så långt från mig i sidled att den kan springa förbi mig utan att springa över mig....

Snett bakom med mulen i höjd med min armbåge. Jag vill absolut aldrig någonsin bli placerad vid bogen.

Jag föredrar att köra enligt boken och gå vid hästens bog eller vid dess huvud men min häst går snett bakom mig så jag har fått acceptera hästbeteende i denna fråga.

våra egna hästar vet sin plats bakom mig.
okända hästar hållar jag snett bakom i höjd med min armbåge ungefär.

att gå vi hästen bog har jag aldrig förstått tjusningen med :crazy:

oj.. så skulle jag aldrig leda hingstar, speciellt inte okända. Jag vill gå bredvid frambenen, så nära som möjligt utan att vi går på varandra så att han inte kan springa iväg, vända sig och sparka eller resa sig (eftersom jag håller grimskaftet kort, men hängande så länge han går snällt. Försöker han resa sig, springa iväg eller nåt annat får han ett plötsligt ryck och kommer inte så långt ifrån mig att han kan skada mig.)

Om du känner att hästen drar iväg, rycker du till i grimskaftet, eller...

cristobal skrev:
En fundering.Var tycker ni att hästens huvud ska befinna sig då ni leder hästen? Bakom, snett bakom eller bredvid dig?

ledning av äldre hästen, så ska han gå strax snett bakom mig, medans 3 åringen ska gå ungefär med sin bog vid min axel, för att jag ska ha mer kontroll och få lite mer kraft om hon får för sig att göra något. Dom äldre hästarna går bakom mig på hemma plna medans jag föredrar att ha dom brevid mig på tävlings platser osv. Dom är tränade att kunna göra både, samt stanna när jag gör det, backa och flytta när jag gör det.

Senast ändrad av en moderator:

kl

jag vill ha hästens huvud alldeles bakom min axel. inte för långt bak, och ABSOLUT inte framför mig. hon ska vara alert påvad jag gör, och hänga med i svängarna..;)

Jag brukar gå vid hästens huvud, eller strax framför.

om jag leder en okänd häst så brukar jag gå i halshöjd med hästen.

Min egna häst går alltid bakom mig. Hon följer mig trots att hon är "fast" i ett grimskaft.
När jag leder andra hästar vill jag ha dom snett bakom och dom får inte gå på mig. Det är ett av det värsta jag vet. Finns sånna i stallet som gör det. Då blir jag inte glad. :mad:

bogen!
min häst o även foderhästen jag hade innan gick "automatiskt" bredvid mig på detta sätta oavsett om jag håller i grimskaftet/tyglen eller inte (dock in i hagen om han är lös men det räknas enl mig inte).

tycker att detta känns bäst för då har kag kolla på dem.
jag litar inte på hästar som jag måste "dra" efter mig.

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
287
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 456
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama