avstånd & sådant.

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare HannaSS
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 865
H

HannaSS

avstånd & sådant.

Nu måste jag uppdatera mig lite igen,
lagom avstånd för stor häst, inne i en kombination, (räcke +oxer) vad är det?
& hur långt räknar man studs egentligen?
Hur många meter är 3 galoppsprång, kort & långt 6 sådana saker, någon som har koll på läget & kan göra en fin liten lista på det mesta här kanske? :)
Tack!

Re: avstånd & sådant.

eum jag veta att ett galoppsprång e ca 3,5 m, vilket även är avståndet för studs.
1 galoppsprång mellan hindrena: 7m
2 -"- : 10,5m
3 -"- : 14m
4 : 17,5
5 : 21m
6 : 24,5m
hoppas du fattar vad jag klottrat ihop :crazy:

Tack tack! dags att hoppa nu snart igen *jippie*

Hej!

Svaret du har fått är ju hur det ser ut på de flesta tävlingar i lätta klsser där avstånden MÅSTE stämma enligt TR. För en orutuinerad häst kan det vara bra ur träningssynpunkt att mäta din hästs språng och bygga efter det, när det sedan känns bra, ändrar man försiktigt till dessa angivna mått...

Har du en rutinerad häst kan du glömma min kommentar och bara köra på...

Lånar din tråd lite. Hoppas det är ok. ;)

Förutsätter dessa avstånd att du kommer in i kombinationen i galopp? Hur förändras (om de förändras) avstånden om anridningen sker i trav?

//Alice

Liknande trådar

R
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 167
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 515
Senast: ildiko
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 388
Senast: zarmino
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 416
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna