Avstånd mellan studshinder?

K

klabbarparn

Hur långt avstånd är lämpligt när man ska hoppa studs?
Hästen är ca 168 cm o har normal galopp..

Sv: Avstånd mellan studshinder?

Skulle nog också välja tre meter, kanske tre och en halv.

När jag hoppar studs med mina hästar är det för att få dom starkare o snabbare. Om du har för långt avstånd blir det helt fel. Meningen är att dom ska vara tvingade att använda ryggen, blir det för långt så tappar du detta....

Jag brukar hoppa på 2,5 m o då är mina hästar allt mellan 163-178 cm höga. Har din häst dålig galopp/svårt att korta sig o galoppera lugnt o samlat så trava in.

När jag hoppar studs med mina hästar är det för att få dom starkare o snabbare. Om du har för långt avstånd blir det helt fel. Meningen är att dom ska vara tvingade att använda ryggen, blir det för långt så tappar du detta....

Jag brukar hoppa på 2,5 m o då är mina hästar allt mellan 163-178 cm höga. Har din häst dålig galopp/svårt att korta sig o galoppera lugnt o samlat så trava in.

Jag ska löshoppa honom tänkte jag...men nu blev jag lite osäker, för han blir ju gärna ganska pigg o drar på lite...men ioförsej så kanske han rättar sej efter hand..
Men så du tror alltså det är bättre med 2,5 m?
Det är första gången isåfall som han hoppar studs. Kan man börja med att sätta upp 2 låga hinder direkt? Tänkte eftersom han antagligen blir lite konfunderad när han inte kan ta det "obligatoriska" galoppsprånget emellan, som han är van...
Hur högt är lagom att börja med? 50 cm?

Börja med bommar och bygg sen upp nr.2 och sen nr1.
Så hade jag gjort....

vi brukar ha 3,5m när vi löshoppar.
hästar i storlek från 152cm till ca175cm går på det avståndet

Om du skall löshoppa studs så har jag stor erfarenhet av detta. Bygg 4 studs med 3m-3.30 emellan, låt hästen galoppera över ett par ggr så att du ser att den förstår vart den skall placera föttarna, sen kan du lägga upp dom på ena kanten på stödet varannan höger varannan vänster och galoppera en -2 ggr, sen lägger du upp koppelräck m markbom ca 20-30 cm ut på 50 cm höjd, galoppera 2-4 ggr över, sen kan du höja till ca 70 cm och repetera 2-4 ggr. OBS! Detta är oerhört mjölksyrabildande för en otränad häst, låt den pausa 1 minut ibland mellan upprepningarna så att den inte får för stor syreskuld, kolla bukandningen och vänta tills den lugnat sig lite innan upprepning. Denna övning är oerhört bra teknikträning ffa för frambenstekniken och för att lära hästen att ta lika långa språng hela tiden. Lycka till

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
426
Senast: Freazer
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 603
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Jag har en ponny som nu har gått barfota i lite mer än ett halvår. Då han hittills bara har gått i hage o promenerar har han inga...
Svar
7
· Visningar
238
Senast: Tossa90
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar