Avstånd mellan hagar och grannar

Bollen

Trådstartare
Finns det några regler när det gäller avstånd mellan hagar och grannens hus eller tomtgräns???

//Bollen

Sv: Avstånd mellan hagar och grannar

Ja, det är lite olika i olika kommuner men det minsta jag hittade var 20m från tomtgränsen och det vanligaste var 50m.

Skittråkigt fär mig då jag har en stor fin äng där jag tänkte låta mina kusar smaska i sommar, men den blir lite liten med dessa regler

Anna

Men om du har vettiga grannar brukar det inte vara några problem. Prata med dem och kolla om det är ok att släppa hästarna där över sommaren.

Var det deras tomtgräns då?

Tack för hjälpen..... :bow:

Kontakta din kommun. Det pågår en stor översyn av detta och det finns allt mellan 200 meter och ingenting. Tråkigt om man köper en gård för att sedan inte kunna använda den men det händer. Läste senast i gårdagens lokaltidning om en hästanläggning som fick nej pga närhet till grannar.

Kontakta din kommun. Det pågår en stor översyn av detta och det finns allt mellan 200 meter och ingenting. Tråkigt om man köper en gård för att sedan inte kunna använda den men det händer. Läste senast i gårdagens lokaltidning om en hästanläggning som fick nej pga närhet till grannar.
Det handlar om stall och inte hagar.

Hagar är olika i olika kommuner. Vi har 4 meter till tomtgräns i vår kommun, dvs samma som för att bygga uthus eller liknande. Sedan kan det ju handla om att man riskerar att förorena grannens vattentäkt, grannen är hyperallergisk eller något och då måste man ju ta hänsyn till det. Å andra sidan ger man i allmänhet inte tillstånd till att hålla häst i tätbebyggt område i vår kommun. Man anser dock att om man flyttar till landet så får man "tåla lite" så att säga. Men hör med din kommun så får du säkert svar

Gäller detta alla sorters djurhagar? Vår grannes arrendator har precis till tomtgränsen inte så mysigt med kossor precis intill :crazy:

Gäller detta alla sorters djurhagar? Vår grannes arrendator har precis till tomtgränsen inte så mysigt med kossor precis intill :crazy:
Ja, för oss gör det det, och definitivt för kor. Lantbrukarna i vår kommun trampar man inte på tårna, de har starkt fäste och en stark röst, på gott och ont. Sedan tycker väl jag personligen att man om man flyttar och blir granne med ett lantbruk med kor, så får man räkna med att korna behöver marker att gå på. Dessutom är kor väldigt trevliga djur om man lär känna dem lite:D De luktar heller inte mer än hästar, bara lite annorlunda och inte drar de till sig mer flugor än hästar heller. Så gillar du hästar kan du säkert lära dig uppskatta kor också;)

Kan vara glad att inte bonden hänvisar till lagen om ägofred för då ska du betala 25% av anläggnings- och underhållskostnaderna för stängslet trots att du inte har djur på din sida stängslet! Denna gammalmodiga lag (från 1938) gäller fortfarande, andra regler gäller i detaljplanerade områden.

Finns det några regler när det gäller avstånd mellan hagar och grannens hus eller tomtgräns???

//Bollen
Om man vill undvika bråk med grannarna så tar man ett snack över en kopp kaffe. Grannsämja är mycket viktig! fast dom har ju resurser på TV 3 att göra en såpa om det skorpar till sej med den! Sen får vi övriga sitta hemma o säga: Vilken dumskalle!:D

Jag har inget emot kossor men hade väl gärna sett att inte ha dom precis intill husknuten. Det är väl mest ägarn av kossorna jag tycker inte ha nåt mellan öronen. Det har hänt lite väl mycket och ibland är det väldigt slappt när det gäller skötseln av djuren. Dock så är det väl en tidsfråga innan arrendet är över. Jag var mest intresserad av vad som gäller...

Kan vara glad att inte bonden hänvisar till lagen om ägofred för då ska du betala 25% av anläggnings- och underhållskostnaderna för stängslet trots att du inte har djur på din sida stängslet! Denna gammalmodiga lag (från 1938) gäller fortfarande, andra regler gäller i detaljplanerade områden.

Ja jag får vara tacksam men tanke på att stolparna garanterat är från 50-talet för det räcker man tittar på dom så faller dom ned pladask...Turligt nog har han ju spikat fast taggtråd i lite växande träd som håller det uppe!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 033
Senast: Grazing
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
322
Senast: Freazer
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar