Avstånd mellan hagar o tråd

Lillsillen

Trådstartare
Hur långt bör avståndet vara mellan 2 hagar om man INTE vill att hästarna ska kunna nå varann??

Ska släppa mitt sto o föl på sommarbete o där går andra (grannens) hästar intill.
Har idag 2 trådar i "stor häst" -höjd. dvs undre tråden i "mitt på låret"-höjd o den övre i brösthöjd....behöver jag sätta upp ytterligare tråd under den nedre eller emellan de 2 befintliga, för att inte fölis skull??

Han är jätteintresserad av tråden hemma i lilla hagen, och har även fått ett antal kyssar av tråden...men antar att det blir lite annorlunda i stora beteshagen..

Tips??

Sv: Avstånd mellan hagar o tråd

Om inte hästarna ska kunna ha kontakt så krävs det minst ett par meter mellan hagarna.
Om du behöver ändra trådarna eller inte beror ju hur stort ditt föl är. Staket ska ju anpassas efter djuren som ska gå där.

Jag har 3m mellan mina hagar. Inte ens hingstarna och stona når varanda på det avståndet även om de försöker sträcka på sig.
Man får så klart ha normal höjd på staketet som minst för att det ska fungera. Har själv 120cm, men ska ha upp en på 130cm runt hingstarna.

Ja, tror de e ca 2 m just nu, men vill inte "prova" släppa dit hästarna å det visar sig att de får kontakt med grannens....

Min hage har varit där i flera år, och hon har stängslat där nu under våren....VEM ska flytta stängslet om det står för taight??

Lillkillen är idag bara 5 dgr och ska väl ut i denna hage inom ett par veckor är det tänkt. ca 105 i mkh idag...hbl..
Hemma har jag undertråden i "knä"höjd o den övre i "gren"höjd men törs inte ha stoet gå på så låg på betet.

2m känns lite väl närgånget.
Vem som ska flytta beror väl mycket på vem som äger vilken mark.

Hur långt når de egentligen?? Om hingst o sto står i varsin hage, ungefär hur mkt mellanrum blir det då om de sträcker sig över??

Jag har hblsto och grannen nordis...

Med tanke på att stoet är sån hönsmamma (första fölet) så är jag rädd att hon kommer skydda fölet och då kanske slå och hota mot grannens hästar, och då trasslar in sig i tråden också.....

Jag vill INTE att hästarna kan nå varann!!

Svärfar äger "min" mark o hon är inhyrd på grannens mark...
så vi har ju våra hagar på vår mark...men lite väl taight...

Jag lämnade drygt 1 meter till grannens mark när jag stängslade, men hon har stängslat i princip vid markgränsen.

Juridiskt sett så kan stängsla ända upp till markgränsen. Till och med sätta staketet mitt på den och dela kostnaderna mellan de olika ägarna om är överens om det innan.

Men vill man ha längre avstånd så får man vacker själv flytta sitt staket. Man kan inte tvinga grannen att göra det om de håller sig på sin sida.

ok...jag flyttar gärna bara jag kan undvika direktkontakt med dessa hästar.

Ingen som vet hur långt hästarna "når" när de sträcker sig mot varann??

Räcker det med 2 meter emellan eller bör man ha 2,5 - 3..
Det handlar ju om ganska mkt mat jag stängslar bort isåfall och vill gärna ha så mkt hage som möjligt...

Om du sätter en tråd högt så räcker de inte varandra över 2m, men annars finns nog risken.
Ju högre staket desto mindre avstånd.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 625
Senast: a1agnlju
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Mitt halvblod, 15 år, har fått fång. Detta trots hon gått på bete sedan 1 månad och som vanligt med mycket varlig invänjning på grönt :(...
67 68 69
Svar
1 368
· Visningar
138 208
Senast: axel
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit