Sv: Rehabilitering vid Fång
Visst har du skrivit tidigare att din häst klarade 500 gram/dag? Vad väger din häst?
Han har ju pendlat lite i vikt, mellan 380 - 420, så 400 kg i genomsnitt. Och ja, han har klarat 500 gram/dag.
Dock, jag är inne på precis samma linje som Forest Autumn, att sprida portioner över dygnet. Jag har ju en automatiserad nattfodring numera. Den gick sönder här för några v sen och fick skickas på reparation. Och jag tycker faktiskt jag såg en försämring då. Nu är det i en 'dålig' fas då hans IR alltid blir sämre den här tiden på året, så kanske hade det inte märkts lika mycket om det varit i en bra fas.
Men min tro är att försämringen var pga att han fick dels ett större mål kl 22, och då dubbelt så mycket socker i det målet som han fick innan, och dels att han stod längre utan mat till morgonmålet.
Så jag tror också att så långt det är möjligt ge hyfsat jämnstora mål fördelat så jämnt över dygnet som möjligt. Dock, det måste ju vara rimligt och realistiskt med, man kan ju inte direkt hacka sönder sin nattsömn för att mata hästar mitt i natten t ex. Men har man möjlighet, pga obekväma arbetstider, inte kan sova utan vill röra sig lite, kan ha det automatiskt etc så tror jag det är det bästa faktiskt - och det speglar ju hur 'naturen tänkt' mest också.
Lillen får just nu, jag har strypt hans mat rätt hårt och han får för lite TS eg just nu, men.. 0,8 kg blött silage var 4:e h mellan 06-22. Klockan 22 får han 1.5 kg i kvällsmat och kl 02 får han lika mkt i nattmat. Jag har valt ge lite större giva inne då han inte har mkt annat att göra inne än stirra in i väggen. Ute kan han ju tuffla runt och knapra bark osv. Han går alltså in kl 22.
När nattutfodringen var sönder fick han alltså 3 kg kl 22 istället, och jag tycker som sagt jag såg en ganska markant försämring då vad gäller depåer, nackens hårdhet etc. Trots samma totalmängd/dygnsmängd.
Innan fick han 1.2 kg/fodring (ibland 1 kg, jag ändrar lite beroende på hull osv) dagtid och så 1.5 kg kväll resp natt. Och i somras när han mådde strålande IR-mässigt och tom började bli lite för tunn, då fick han fri halm och en 'sabla massa silage' (typ 2 kg per fodring dagtid och 4 kg till kvällen, då hade jag ingen nattfodring). Så han har ju klarat än mer socker än halvkilot, men då under den tid på året då han mår som bäst, så jag törs inte ha det som riktlinje under den betydligt mer besvärliga vintern.