Sv: Rehabilitering vid Fång
Nej jag blötlägger inte, efter diskussion med min veterinär eftersom hen ansåg att det var så ytterst lite som försvann att det var onödigt.
Han äter 2 dl linfrökaka, 1 paket jäst och 3 dl ursköljd betfor i övrigt. Mineralerna i höt räcker därför får han inga separata mineraler förutom selen.
Din veterinär har kanske läst Longlands rapport från 2009. Hennes slutsats är följande:
“The current study aimed to mirror current common practise in hay soaking by UK horse owners. These results suggest that the amounts of WSC that leach from hay under
these conditions are highly variable, and although soaking will reduce WSC contents to some degree it may not be sufficient for some hays to render them safe to feed to equids prone to laminitis. Thus, to feed hay soaked as described here to animals pre-disposed to laminitis without information on post-soaking WSC contents is unwise.”
Ett problem med hennes undersökning var dock att hon använde väldigt lite vatten. Mängden vatten har stor betydelse för slutresultatet. Helst bör man byta vatten efter halva tiden.
Detta är från Katy Watts safergrass:
"The amount of reduction in sugar content was linear in respect to the period of time that the samples were soaked. The average amount of sugar reduction after 30 and 60 minutes in cold water was 18.9 and 30.7%, respectively. Generally, soaking for 60 min in cold water extracted the same amount of sugar as 30 minutes in hot water.
There was a fairly wide range of % reduction in sugars, from a high of 55.9% and a low of zero reduction."
Det finns en mängd hästägare som har sänt in både blötlagda och icke blötlagda prover av samma hö för analys och resulteten har minst sagt varit varierande, från upp till 50% reduktion till ingen reduktion av sockerhalten alls.
Någonting har orsakat att din häst har fått laminitis. Det är viktigt att försöka hitta orsaken och åtgärda denna. Har du ingen analys på sockerhalten i ditt grovfoder och du misstänker att din häst är IR skulle jag absolut blötlägga grovfodret före utfodring.
Utöver detta bör du även se till så att hästens foderstat är balanserad. Det finns speciella saker som man bör tänka på när det gäller IR-hästar.
Hårdbantning är definitivt ingenting jag skulle rekommendera. Det kan t.o.m. få motsatt effekt, dvs. hästen kan gå upp i vikt. Även om detta inte har hänt din häst är problemet att när man drastiskt minskar grovfodergivan så minskar man inte bara energin utan man minskar även intaget av andra viktiga näringsämnen som hästen behöver, t.ex. protein, mineraler och vitaminer.