Avstånd mellan galoppbommar

P

popeye

Hur långt har ni mellan galoppbommar mellan hinder, normalt sett?
Jag har hjärnsläpp! :confused:

Sv: Avstånd mellan galoppbommar

ca 3.3 till stor häst (eller som föregående skrev 3-3.5)

Sen beror det ju på hästen steg. Vet hästar som har hoppat på ponnymått :p

Hej!

man brukar mäta ett galoppsprång med 3.5m.
Så ska du hoppa t.ex. studs ska du ha 3.5m mellan hindrena + extra för att den hoppar ju ifrån lite tidigare och landar lite efter hindret.

Men som under en hopplektion hade vi 8.5m mellan 2 hinder vilket blev 2 galoppsprång. Du får anpassa lite efter din häst å så :)
Hoppas du blev lite klokare nu;)

3,2 vart allderles utmärkt för min häst :)
När jag kör studs brukar jag köra 3 m för att få den snabb och rapp i benen istället, tycker snarare att 3,5 känns långt?

avståndet mellan studsen beror ju på hur höga och hur många studs man har....har man tex bara 2 som är lite högre kan 3,5 vara alldeles utmärkt :)

Jag brukar ha 3,5 meter mellan på min häst...har jag tre meter blir det alldeles för kort för henne och hon kommer helt tokigt på allting!

kan ju bero på att hon tycker att det blir för jobbigt med korta studs, och isf är det jättebra att träna på :)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 388
Senast: MalanMjöl
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 597
Senast: co-SMAD4
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 017
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
420
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka