Avslutat förhållande - han tog hästen?

Sv: Avslutat förhållande - han tog hästen?

"han" äger hästen "hon" kan inte säga något oavsätt vem som har skött om hästen. har hört liknande saker som hänt tidigare sorgligt för "henne" men lagen säger alltid ägaren får göra vad dom vill sälja till vilket pris som helst samt till vem som helst.

P.S. finns det inget register för ridhästar som tex STCs register för ägare?????

Då jag är ordentligt insatt i denna soppa så kan jag kanske reda ut lite småsaker.

Hon var inte i Sverige när hästen hämtades, men hon visste om att hästen skulle hämtas då.

Det var hennes ex (hästens ägare) och hans syster som hämtade hästen.

Hon har inte betalat hyra för hästen, det har han gjort. Däremot har hon haft hand om hästens dagliga vård under hela denna tid. Han har inte informerat henne om vad han planerar med hästen eller ens svarat i telefon, han har bara skickat oräkneligt antal elaka sms till henne och om henne till andra som känner henne.

Hon har varken råd att köpa eller hålla hästen så det är uteslutet att köpa via bulvan.

När tjejen fyllde 18 hade förhållandet redan falerat och de bodde inte ihop, hans sms-terror var redan igång.

Själv har jag väldigt svårt att tro att hon kan kräva honom på pengar som hon har spenderat på hästen under den tiden dom hade ett gemensamt förhållande med delad ekonomi.
Är inte ekonomin delad så måste man ha det på papper om vem som skall betala vad.
För i så fall har väldigt många rätt att kräva pengar av sina ex.

JAg har svårt att förstå vad det igentliga problemet är.
HAn har köpt en häst, betalat hyra för den. Sedan är det väl upp till henne om hon vill ta hand om den eller inte, gratis?
Helt klart är det synd om tjejen men hon måste väl ha vetat att hästen inte är hennes men trots det lägger ner pengar på den?
MAn lär sig av misstagen.

Jag har inte sagt att det är något problem. Jag försöker bara bena ut lite bättre vad TS har berättat då jag tror att jag har bättre koll.
Hon kommer inte att ha råd att köpa hästen i vilket fall så det finns inget egentligt problem.

Men om det nu är så (enl P_M) att tjejen inte har råd att ha hästen öht, så är det väl ingenting att ens ifrågasätta? :confused:

Man kan ju iaf inte anmäla en hästägare som djurplågare (Om den dessutom betalar för hästen :grin: ) bara för att den väljer att låta någon annan ta hand om hästen.
Det skulle ju indirekt betyda att alla föräldrar som köper hästar åt sina barn utan att skriva dem på barnet, är djurplågare.

Hade det varit så att hästägaren hade ställt hästen i ett stall och struntat i den så att någon var tvungen att ta hand om den för att den skulle överleva - ja då skulle man säkerligen kunna anmäla som vanvård DÅ - inte bara för att ett förhållande har tagit slut.

Nej hon får helt enkelt bita i det sura äpplet och lära av sian misstag. Alla förhållanden varar inte livet ut, tycker det är konstigt att folk blir "överraskade" av det... :p

Förstod inte riktigt heller vitsen med detta då hon ändå inte har råd att ha hästen.
Eller är det pengarna vid ev försäljning för hästen det handlar om? Där finns ändå inget att hämta då den som köper och har kvitto äger hästen.

Man kan ju iaf inte anmäla en hästägare som djurplågare (Om den dessutom betalar för hästen :grin: ) bara för att den väljer att låta någon annan ta hand om hästen.

Trist att lämna hästen på lyxinackordering á 7000 kr/månad och bli anklagad för djurplågeri för att man inte tar hand om den själv... :grin:

Att anmäla det är ju att anmäla den som faktiskt tar hand om hästen för vanvård. Och i det här fallet får då tjejen anmäla sig själv för vanvård/djurplågeri, vilket ju låter som en riktigt dålig idé...

Tjejen bor hemma hos mig, jag har som sagt rätt bra koll. Hon är inte ute efter ev pengar vid försäljning.

Alltså finns inget problem, förhållandet är slut och hästen har hämtats av sin ägare. :idea:

Hon är inte ute efter ev pengar vid försäljning.

förlåt, jag är jättetrög såhär på kvällen... men vad är det hon är ute efter då?
om hon inte haft råd att betala för hästen hittills, hur ska hon ha det nu?
inget illa ment, är bara verkligen trött och trög

Ge H tröstkramar från mig och säg att hon skall kämpa på ! Många kramar Desireé som hade hand om Pripps !

Tjejen bor hemma hos mig, jag har som sagt rätt bra koll. Hon är inte ute efter ev pengar vid försäljning.

Vad är det hon vill då? :)
Enligt TS första inlägg verkade det som att hon ville antingen ha hästen överskriven på sig eller köpa den till inköpspriset. Hon skrev oxå att det var hon som betalade stall och foder, men enligt dej var det han.
Kan förstå att det svider att man lagt ner tid och kärlek på hästen, men varför skulle han låta henne ha kvar hästen han köpt och betala stallplats, foder mm när dom inte är tillsammans längre. Särskilt som hon ändå inte har råd att köpa eller ha den?
Hade hon tänkt köpa den men nekades det av ren jävlighet hade jag förstått problemet mer.

Exakt så. Tjejen saknar självklart hästen men det kommer inte krigas för den.

Vet inte varför TS har lagt sin näsa i blöt och startat denna tråden, varken jag eller tjejen visste om det, jag hittade tråden av en slump och insåg snabbt vem det handlade om.

Tjejen ville köpa loss hästen men nekas av ren elakhet. Vem som helst utom du - ungefär... Att köpa loss hästen via bulvan är inte heller någon bra idé då hästen är till salu för överpris.

Tjejen i fråga är inte helt lycklig över att denna tråden startades utan hennes vetskap heller så vi kanske ska avsluta den nu?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 313
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 520
Senast: Smedholt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 563
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 885
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka