Magiana
Trådstartare
En av mina medryttarhästar är ett varmblod på 10 år. Han är jättesnäll och trevlig men inte så utbildad och jag känner att vår utveckling står still. Dels är jag inte en så skicklig ryttare och dels rider jag honom bara en gång i veckan. Han rids inte så mycket de andra dagarna heller när jag inte är där. Det finns ingen möjlighet att rida för tränare, det finns inget ridhus och ridbanan är översnöad för tillfället. Min drivkraft i ridningen är att utvecklas. Det är en halvtimmes resa till stallet eller uppemot en timme om väglaget är dåligt. Jag betalar nästan självkostnadspris för den dagen jag är där i kronor räknat + att jag dessutom mockar och gör foder till ägarens andra häst vilket tar extra tid. Nu kommer jag också att börja jobba heltid fr.o.m. nästa månad så jag blir hänvisad till att rida på kvällstid. Hästen är inte van vid pannlampa och det finns gott om vildsvin och även varg i skogen. Jag känner mig inte riktigt trygg med det även om jag vet att de brukar vara skygga.
Det finns alltså en rad nackdelar med att fortsätta med den här hästen, även om en del av dem är årstidsrelaterade.
Men hur gör jag för att avsluta medryttarskapet på ett schysst sätt? Ägaren fick problem med sin ekonomi för några månader sedan och sitter nu i sitsen att hon behöver göra sig av med hästarna. Det låter sig dock inte göras hur som helst. Båda hästarna är friska men är varmblod.
Jag vet att jag inte borde ta på mig ägarens problem men vill inte vara oschysst och sätta henne ännu mer på pottan.
Har ni några nya infallsvinklar på läget och förslag på hur jag kan göra?
Det finns alltså en rad nackdelar med att fortsätta med den här hästen, även om en del av dem är årstidsrelaterade.
Men hur gör jag för att avsluta medryttarskapet på ett schysst sätt? Ägaren fick problem med sin ekonomi för några månader sedan och sitter nu i sitsen att hon behöver göra sig av med hästarna. Det låter sig dock inte göras hur som helst. Båda hästarna är friska men är varmblod.
Jag vet att jag inte borde ta på mig ägarens problem men vill inte vara oschysst och sätta henne ännu mer på pottan.
Har ni några nya infallsvinklar på läget och förslag på hur jag kan göra?