Avsluta medryttarskap - Hur?

Magiana

Trådstartare
En av mina medryttarhästar är ett varmblod på 10 år. Han är jättesnäll och trevlig men inte så utbildad och jag känner att vår utveckling står still. Dels är jag inte en så skicklig ryttare och dels rider jag honom bara en gång i veckan. Han rids inte så mycket de andra dagarna heller när jag inte är där. Det finns ingen möjlighet att rida för tränare, det finns inget ridhus och ridbanan är översnöad för tillfället. Min drivkraft i ridningen är att utvecklas. Det är en halvtimmes resa till stallet eller uppemot en timme om väglaget är dåligt. Jag betalar nästan självkostnadspris för den dagen jag är där i kronor räknat + att jag dessutom mockar och gör foder till ägarens andra häst vilket tar extra tid. Nu kommer jag också att börja jobba heltid fr.o.m. nästa månad så jag blir hänvisad till att rida på kvällstid. Hästen är inte van vid pannlampa och det finns gott om vildsvin och även varg i skogen. Jag känner mig inte riktigt trygg med det även om jag vet att de brukar vara skygga.

Det finns alltså en rad nackdelar med att fortsätta med den här hästen, även om en del av dem är årstidsrelaterade.

Men hur gör jag för att avsluta medryttarskapet på ett schysst sätt? Ägaren fick problem med sin ekonomi för några månader sedan och sitter nu i sitsen att hon behöver göra sig av med hästarna. Det låter sig dock inte göras hur som helst. Båda hästarna är friska men är varmblod.

Jag vet att jag inte borde ta på mig ägarens problem men vill inte vara oschysst och sätta henne ännu mer på pottan.

Har ni några nya infallsvinklar på läget och förslag på hur jag kan göra? :confused:
 
Sv: Avsluta medryttarskap - Hur?

Jag tycker det är märkligt att du betalar självkostnadspris OCH gör jobb med hennes andra häst också!

Det är väl bara att säga som det är ungefär, du ska inte behöva bekymra dig över hennes problem. Har hon inte råd med hästarna får hon ju helt enkelt sälja/låna ut dom.
 
Sv: Avsluta medryttarskap - Hur?

Man ska inte ta på sig andras problem, det är ingen som tackar en för det, snarae blir man utnyttjad om man har ett för stort hjärta.

Ägaren har valt att skaffa dessa hästar och får också då ta ansvar för dem. Det är också ägarens ansvar att se till att hästen funkar med såna saker som pannlampa om ägaren vill ha hjälp med hästen.

Ha inte dåligt samvete utan välj att lägga dina pengar på det som ger dig själv störst utbyte.
 
Sv: Avsluta medryttarskap - Hur?

Ge henne nån månad eller två i uppsägningstid och uttryck dig juste. 'Det passar inte just nu.' 'Jag och hästen klickar inte.' Ell dyl :)
 
Sv: Avsluta medryttarskap - Hur?

Vill du vara sjysst så erbjuder du själv att stanna kvar en viss tid efter att du sagt upp dig. Som motivering kan du ju faktiskt säga ungefär det som du skrivit här, dvs att du känner dig otrygg i skogen, du behöver en häst som kan lära dig mer och det är för dyrt/långt för dig att åka. Om ägaren blir sur så ska du inte känna att det är ditt fel, hästarna och därmed också ansvaret är ju till syvende och sist dennes problem.
 
Sv: Avsluta medryttarskap - Hur?

Har hon inte råd med hästarna får hon ju helt enkelt sälja/låna ut dom.

Det är ju det hon håller på med men hur lätt är det att hitta hem till två varmblod? Oddsen är emot henne och det finns risk att hon måste ta bort dem. Den ena är som sagt var inte så utbildad och den andra är jag tveksam till om den går att rida ut på själv.

Sen betalar jag inte självkostnadspris men nästan. Den kostar ca 110 kronor i drift per dag. Jag betalar 80 men med tanke på jobbet med den andra hästen så är vi uppe i fullt pris, dock inte i kronor.

Som jag sa så är jag också medveten om att det är ägarens problem hur hon löser sin situation men frågan var hur jag kan undvika att vara oschysst. För det kommer jag att känna om jag bara slutar huxflux.
 
Sv: Avsluta medryttarskap - Hur?

Tack för det svaret. :) Jag tror inte att ägaren blir sur men det känns jobbigt att prata om det. Jag får försöka samla lite kraft till det.
 
Sv: Avsluta medryttarskap - Hur?

Du kan ju göra ditt bästa för att hjälpa ägaren hitta en ny medryttare och verkligen göra PR för hästen.
 
Sv: Avsluta medryttarskap - Hur?

Jag betalar 80 men med tanke på jobbet med den andra hästen så är vi uppe i fullt pris, dock inte i kronor.

Oj, det hade jag aldrig betalat för att rida under dom förutsättningarna (varmblodstravare, ingen tränare eller ridbana osv) :o Men det hör ju inte riktigt hit.

Känner du att du vill hitta en annan häst ska du göra det, det finns säkert hästar som du kan lära dig mer på.
 
Sv: Avsluta medryttarskap - Hur?

Jag förstår att det kan kännas som att du "sviker".
Men det bästa är väl att vara ärlig och berätta varför du vill sluta: det är inte tillräckligt utvecklande för dig som ryttare och ridningen ger dig inte så mycket att det gör att det är värt tiden (resa plus arbete med den andra hästen).
 
Sv: Avsluta medryttarskap - Hur?

Förstår att det känns jobbigt. Även om det inte är din häst är det fullt förståeligt att man engagerar sig i hästen och får en relation till ägaren också.

En månads uppsägningstid brukar ju vara standard, så har jag haft det på tidigare medisar så att ägaren får den sista betalningen och får lite tidsfrist att leta ny medryttare.

Du kan ju kanske också erbjuda dig att hjälpa till i letandet efter ny medis, eller kanske halvfodervärd/fodervärd? Jag tror nog att det kan finnas människor där ute som både kan komma ut dagtid, fler dagar i veckan och därmed betala mer, samt tycker om varmblod och tycker om att ha något att jobba med. Ungefär som egen häst fast mindre kostnad och mindre ansvar :)
 
Senast ändrad:
Sv: Avsluta medryttarskap - Hur?

Säg det som du skrev i första inlägget för där tyckte jag att du radade upp anledningarna på ett sakligt och bra sätt!

Det är i mina ögon reko att ha en månads uppsägning även om det inte står skrivet någonstans.

Sen är det jättetrist om det är svårt för henne att hålla två hästar rent ekonomiskt men det är ju egentligen inte ditt bekymmer även om man känner med folk som har det svårt.

Ni kanske kan hjälpas åt att hitta en ny medryttare om du vill hjälpa henne på något sätt?
 
Sv: Avsluta medryttarskap - Hur?

*Hugger sista knappen*

Tack för alla svar. Jag ska ringa henne ikväll när jag kommer hem och hon troligen också är hemma. Jag har funderat på om jag skulle kunna bli fodervärd till medryttarhästen men då är det en förutsättning att jag kan flytta hästen till ett stall som ligger närmare. En försvårande omständighet är att den andra hästen blir ensam och det är inte säkert att den på egen hand kan finna sig tillrätta i ett nytt stall eller ny kompis. Den funkar inte heller med ston som den gick med tills nyligen. Jag är också lite tveksam till att bli fodervärd till just den hästen. Det finns ju många mer utbildade hästar att vara fodervärd åt och oavsett häst så kostar de ungefär lika mycket i månaden.

En möjlighet att hitta sugen att fortsätta som medis är om det går att ordna med någon träning så jag slipper harva omkring i skogen på egen hand hela tiden. Antingen att man tar sig någon annanstans för att träna eller att någon kommer dit när snön försvinner och ridbanan är brukbar igen. Jag skulle också önska att hästen tränas målmedvetet när jag inte är där för just nu känns det som om jag börjar om varje gång jag kommer dit. Både hästen och jag behöver träning för att det ska bli någon förbättring.

Jag har också frågat en ex-pojkvän (som började rida på ridskola efter att vi gick åt varsitt håll), om han skulle kunna tänka sig att bli medis. Han är utan häst nu och ridsugen, men jag tror att resan till stallet blir för lång för honom. Jag inväntar svar därifrån. Svarar han ja, kan jag vidarebefordra den kontakten till hästägaren.
 
Sv: Avsluta medryttarskap - Hur?

men du utvecklas ju inte med hästen, varför ta den som foderhäst då?? Det låter inte som en bra idé.
Uppdatera gärna om du pratar med ägaren!
 
Sv: Avsluta medryttarskap - Hur?

Det låter ju onekligen som att du har hjärta för hästarna och är villig att försöka hitta lösningar som ska passa alla. Det är en beundransvärd egenskap! Men var rädd om dig själv, och försök hålla huvudet kallt. I slutändan är hästarna inte ditt ansvar, och ingen kan klandra dig om du lämnar dem. För att låta hård så är det ju hästägarens ansvar för hästarnas väl och ve.

Kan man kanske vända på steken - du är fodervärd och ägaren medryttare, så kan du flytta hästen till ett bättre och närmare stall? Men ekonomiskt vette fan om det är försvarbart när du kan hitta mer välutbildade hästar för foder/medryttarskap. Då skulle det ju vara om du är väldigt fäst vid just den hästen och vill ha kvar den och jobba med den - under bättre förutsättningar än du har nu.

Har du bil och körkort? Transport? Åka till ridhus?
 
Sv: Avsluta medryttarskap - Hur?

Ta mod till dig och säg som det är. Du har ju redan räknat upp flera vettiga anledningar till att sluta rida hästen, det finns ingen anledning att säga något annat åt ägaren, men som flera föreslagit kan du ju alltid hjälpa till att hitta en ny medryttare eller i alla fall ge en eller två månaders uppsägningstid så ägaren hinner leta efter annan hjälp.

Viktigast är att inte linda in det eller uppge någon annan anledning till att du vill sluta, det är inte jätteroligt att ha en medryttare som säger upp sig t.ex. på grund av "avsvalnat intresse", men som sedan visar sig ha börjat rida någon annans häst istället. Då är det trevligare som hästägare om medryttaren är ärlig och rättfram med varför denne säger upp sig.
 
Sv: Avsluta medryttarskap - Hur?

men du utvecklas ju inte med hästen, varför ta den som foderhäst då??

Fast det hänger kanske mer på nuvarande förutsättningar (dvs ingen tränare, ingen ridbana, kan inte rida särskilt ofta, etc) än på hästens förmåga att utvecklas? Om TS blir fodervärd och flyttar hästen till ett stall med fler möjligheter KAN de kanske utvecklas tillsammans?
 
Sv: Avsluta medryttarskap - Hur?

Fast det hänger kanske mer på nuvarande förutsättningar (dvs ingen tränare, ingen ridbana, kan inte rida särskilt ofta, etc) än på hästens förmåga att utvecklas? Om TS blir fodervärd och flyttar hästen till ett stall med fler möjligheter KAN de kanske utvecklas tillsammans?

Exakt så, tänkte jag också. En hake i dagsläget är ju att hästen bara rids 3 dagar i veckan och det ger inte så bra förutsättningar. Under en period i vintras reds den bara 1 gång i veckan av mig.

Hästen har utvecklingsmöjligheter. Den gillar att hoppa och stannar aldrig på hinder så jag tror att den absolut skulle kunna gå lätta klasser men det kräver ju träning. Visst skulle det väl vara kul att få komma ut och tävla på en häst som redan är färdig men förmodligen är det lika kul att utvecklas tillsammans med en häst, vilken som helst, även om vägen är längre och man inte når lika långt med alla.

Just nu för jag en dialog med ägaren så får vi se var det landar. Vi försöker hitta lösningar på de detaljer som går att lösa. En flytt av dem kan vara aktuell då hon själv inte trivs i nuvarande stall längre.

I början när jag red hennes häst var jag ringrostig och rätt nöjd med läget. Då red jag gratis och ägaren gjorde mig ofta sällskap med den andra hästen. Nu har ju läget ändrats, jag är varm i kläderna och vill mer. Jag rider lektion en gång i veckan på ridskola, gick några kurser i vintras, rider ytterligare en privathäst, men det vore ändå tråkigt att sluta rida varmblodet.
 
Sv: Avsluta medryttarskap - Hur?

Säg som det är och hitta en annan häst du faktiskt kan utvecklas på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 012
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 790
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 733
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp