Sv: Avslitet korsband i bakknät
Jag har haft en hund hemma hos mig från en kennel som op:at korsbandet. Jag fick hem henne 3 dagar efter operationen, hon opererades på en klinik i Söderköping.
Hunden får inte gå i trappor eller hoppa den första tiden. Det enda jag gjorde de första dagarna var att ta ut henne på kiss- och bajsrundor. Hon skulle vara så stilla som möjligt första tiden. Så hon fick i princip gå ut en kortis var 4-5 timme, det tog ett tag innan jag hittade ett lagomt tidsintervall för hennes kissbehov. Första veckan var enbart kissrundor, andra veckan fick jag börja gå 5 minuters promenader 2-3 ggr om dagen och för varje vecka utökades dessa med 5 minuter. Man fick hålla lite koll så att man inte fick bakslag och op. området svullnade upp igen. Men vi klarade oss utan problem.
Det tog inte speciellt lång tid innan hunden var helt haltfri, men fortfarande var det promenader i kort koppel som gällde eftersom risken är stor för att korsbandet ska gå sönder igen.
Efter drygt 6-8 veckor började vi försiktigt introducera trappor (typ 2 trappsteg upp i sakta mak).
Det kommer att vara en jobbig tid framöver, men samtidigt rolig, jag fick aktivera hunden med lugna lydnadsövningar eftersom att fara ut och springa inte var på tanke.
Konvalesensen är ganska lång med den här typen av skador, men det är de första månaderna som är tyngst tycker jag.
Tilläggas kan att hunden gick på antiinflammatorisk och smärtstillande medicin ganska länge, men magen klarade sig riktigt bra iallafall.
Lycka till med er hund! Och är det ngt ni undrar över så fråga, så ska jag försöka svara så gott det går, nu är det 1½ år sedan jag hade hunden så jag kommer inte på allt så här på rak arm.