Avslitet korsband i bakknät

Iddefixen

Trådstartare
Pappas JRT har slitit av sitt korsband i bakknäet. Han är opererad och har fått ett nytt korsband. Men nu börjar rehabiliteringen. Hur ser den ut för den här typen av skada?
Hur lång är konvalecensen?

Sv: Avslitet korsband i bakknät

Förhoppningsvis får ni all den infon av den veterinär som opererat hunden.

En av våra schäfrar opererades för avslitet korsband för många år sedan. Jag kommer inte ihåg exakt konvalecenstid, men vet att han fick simma ett par gånger i veckan den hösten. Han blev helt återställt också!

Jag har haft en hund hemma hos mig från en kennel som op:at korsbandet. Jag fick hem henne 3 dagar efter operationen, hon opererades på en klinik i Söderköping.

Hunden får inte gå i trappor eller hoppa den första tiden. Det enda jag gjorde de första dagarna var att ta ut henne på kiss- och bajsrundor. Hon skulle vara så stilla som möjligt första tiden. Så hon fick i princip gå ut en kortis var 4-5 timme, det tog ett tag innan jag hittade ett lagomt tidsintervall för hennes kissbehov. Första veckan var enbart kissrundor, andra veckan fick jag börja gå 5 minuters promenader 2-3 ggr om dagen och för varje vecka utökades dessa med 5 minuter. Man fick hålla lite koll så att man inte fick bakslag och op. området svullnade upp igen. Men vi klarade oss utan problem.

Det tog inte speciellt lång tid innan hunden var helt haltfri, men fortfarande var det promenader i kort koppel som gällde eftersom risken är stor för att korsbandet ska gå sönder igen.

Efter drygt 6-8 veckor började vi försiktigt introducera trappor (typ 2 trappsteg upp i sakta mak).

Det kommer att vara en jobbig tid framöver, men samtidigt rolig, jag fick aktivera hunden med lugna lydnadsövningar eftersom att fara ut och springa inte var på tanke.

Konvalesensen är ganska lång med den här typen av skador, men det är de första månaderna som är tyngst tycker jag.

Tilläggas kan att hunden gick på antiinflammatorisk och smärtstillande medicin ganska länge, men magen klarade sig riktigt bra iallafall.

Lycka till med er hund! Och är det ngt ni undrar över så fråga, så ska jag försöka svara så gott det går, nu är det 1½ år sedan jag hade hunden så jag kommer inte på allt så här på rak arm.

Simning är den skonsamnmaste träningen för att hunden skall jobba upp sig.

Pappa fick order om att banta ner sin vovve ordentligt - tänk om han lyssnat på mig lite tidigare :mad:

Var du och simmade med den hunden?
Veterinären hade pratat om att man om ett par månader kunde börja gå i vatten. Men han hade inte sagt något om simmning.

Min hund opererades för samma skada för ett år sen. Vid operationen gjordes ett nytt korsband med en liten bit av en muskel högre upp.

Efter några veckor på rimadyl och promenader i snigelfart fick vi börja rehabiliteringen. Efter varje promenad kyldes benet med en "gelekudde" som förvarades i frysen. Två gånger om dagen skulle vi ge henne massage, sträcka och böja benet ca 20 gånger.

Vi gick och simmade 1-2 gånger i veckan. Det var jättebra! Tyvärr blev det dyrt och försäkringen täckte inte det. Vi fick börja gå lite längre promenader (ca 15 minuter skritt och 5 i trav).

Vi började lägga upp små hinder i hashöjd som hon fick gå över några gånger om dagen. Vi gick fot i små små cirklar och tränade sitt-stå-sitt-stå för att behålla rörligheten.

Det här "förloppet" tog ungefär ett halvår. Nu märks skadan knappt, men man ser fortfarande att hon inte har riktigt lika mycket muskler på det skadade benet.

Vad som är viktigt att tänka på är att hunden ska börja belasta det skadade benet så snart som möjligt för att inte slita ut det friska benet eller orsaka ryggproblem.

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
777
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 632
Senast: fixi
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd