Avramling?

Sv: Avramling?

Kan berätta två andra historier..

den första var jag o min polles första lokala tävling, hade haft problem vid starten och släppt stigbyglarna för att "nå om honom" (han är häst o jag va liten), varpå hoppar sedan hela grundomgången i full fräs utan stigbyglar, efter sista hindret lägger jag mig om halsen och rider genom mål så, men då drog plötsligt pollen mot en bakåfram tripelbarr, han inte svänga undan helt utan hoppar på hinderstöden, detta var med 30sek mellan grund o omhoppning... jag fick startsignal till omhoppningen sedan o vann :)

Den andra var med min moster om min andra pålles mamma... hon tävlade och i en kombination stanna hästen på B-hindret och hon åker av, ställer sig på frambommen och hoppar upp igen- utan att röra marken, hon la en volt o kom på hela serien igen, o kom runt banan med endast felen för volten/vägran...

Får man leda ut sin häst från banan efter ett sådant litet missöde?

Derimåt om du river sista hindret och bommen ligger och gungar
i skållan, den ligger kvar när du paserar mål, men ramlar ned innan du lämnar banan, innebär det fyra fel!

Det var nog det jag hade hört!!! Nu när du säger det så... :D :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag skaffat mig TR! :)
"Det räknas som avfallning när ryttaren skiljer sig från hästen, utan att denne fallit, så att ny uppsittning måste göras antingen från marken eller med stöd av hinderdelar eller annan from av extern hjälp"
Omkullridning är när hästen fallit, dvs bogen och bakdelen samtidigt rör vid hindret eller marken.

Otillåten hjälp är när det är någon form av praktiskt ingripande av annan (t.ex medhjälpare, funktionär eller publik) som har avsikt att hjälpa ryttare eller häst. (Vare sig man bett om det eller inte..)

Var bara tvungen att skriva det, för det verkar ha hänt en hel del på tävlingar... Fast det kanske är därför dom här reglerna finns nu.. ;) :angel:

"Omkullridning är när hästen fallit, dvs bogen och bakdelen samtidigt rör vid hindret eller marken"

så om man får en vägran då hästen rör vid hindret med både bog och rumpa (böjd och fin) utan att hindret faller eller att hästen faller så räknas det som en omkullridning? :rofl:

Det händer inget utan ditt resultat blir som det du får på barnan.

Happy skrev:
Nu har jag skaffat mig TR! :)
"Det räknas som avfallning när ryttaren skiljer sig från hästen, utan att denne fallit, så att ny uppsittning måste göras antingen från marken eller med stöd av hinderdelar eller annan from av extern hjälp"
Omkullridning är när hästen fallit, dvs bogen och bakdelen samtidigt rör vid hindret eller marken.

Otillåten hjälp är när det är någon form av praktiskt ingripande av annan (t.ex medhjälpare, funktionär eller publik) som har avsikt att hjälpa ryttare eller häst. (Vare sig man bett om det eller inte..)

Var bara tvungen att skriva det, för det verkar ha hänt en hel del på tävlingar... Fast det kanske är därför dom här reglerna finns nu.. ;) :angel:

Ja, det här hände för väldigt länge sedan. Mkt möjligt att reglerna har kommit till efteråt. I vilket fall, blev ryttaren inte utesluten.

Ingenting! :)
Det vet jag eftersom jag nämligen provat på det en gång! :rofl: :o
Det var nu i somras, på ett ridläger. Nästsista dagen skulle vi tävla på Kroneslätt i Ängelholm, den 7/9. Jag hade precis ridit i mål efter felfri grundomgång och omhoppning. Min ponny, Rednex, tittade på den läskiga blomrabatten som stod intill staketet. Jag försökte då få honom att gå fram och lukta. Han gick lite närmare och jag lutar mig framåt och klappar energiskt uppmuntrande. Plötsligt känner jag hur han försvinner under mig och sekunden senare ligger jag på marken! :D :o :rofl:

Liknande trådar

Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 167
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 356
Senast: fio
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 514
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter EM i hoppning för young rider, junior och children är igång, så här följer du mästerskapet.
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama