Avokadons framtid

Exit

Trådstartare
Jahapp, nu mina vänner har jag äntligen planterat en avokadokärna:D

Nu går jag bara och hoppas på att den skall gro och bli stor och fin. Min sambo odlar tomater i växthus så min avokadoplanta, eller kärna i kruka, har flyttat dit. Det är alltså inga små växthus utan stora med ca 10 000 tomatplantor totalt, så min avokadoplanta får både utrymme, värme och ljus.

Jag läste på nätet att det inte är möjligt att få plantan att bära frukt om man har den inomhus i t.ex. sitt hus. Stämmer det? Har någon av er lyckats få frukt på era avokadoplantor?

Vi har uppehåll med tomatodlingen ett par månader under december-februari så då måste min planta flytta ett tag, hmm, undrar vad jag skall göra med den om jag lyckas få den att bli stor..? :crazy:

Nåja, svammel svammel, åter till kärnfrågan. Någon med frukt på sina avokadoplantor? Om någon annars bara har tips till en nybörjare på avokadoodlig får ni gärna träda fram :idea:

Sv: Avokadons framtid

Vår planta har inte fått frukt, men den står inomhus som vanlig krukväxt.

De verkar ha en tendens att bara växa rakt upp som en enda lång pinne med lite blad längst upp, men sambon har beskurit vår väldigt hårt mellan varven, och nu har den faktiskt två "toppar" och är lite lägre och yvigare. Klart trevligare format om man ska ha den som krukväxt. :D

Har 3 st avokadokärnor som jag vill planera, vad ska jag använda för jord och hur stora krukor vill de ha?

Ingen frukt här, vet inte vad som fattas. Inte svårt att få dom att gro, mina blir sen en 40 cm pinne med ett gäng stora gröna blad längst upp... Och sen dör dom :p Blir aldrig blommor heller :confused:

Hmm, jo jag har läst om det där problemet med att plantan lätt blir som en lång blompinne. Vad jag minns skulle man knippsa av plantan redan när den var 15-20 cm för att den skulle börja förgrena sig, och efter det ganska ofta.

Men detta låter ju inte bra, jag vill ju att ni skall svara att ni har lyckats få massor med frukt på era!:D

Jag vet faktiskt inte hurudan jord plantan skulle föredra, min kärna fick klara sig med vanlig blomjord:)

Jag hade först kärnan i vatenglas ett par veckor tills den började sprick upp, men jag tror inte att detta är nödvändigt. Sedan planterade jag den så att en tredjedel av kärnan stack upp ur jorden och den del som suttit fast i plantan pekade neråt, hmm luddig förklaring. Kärnan är ju lite oval så jag ställde den som ett ägg på högkant.

Jag tror inte att krukan behöver vara så stor i början, men sen måste man nog plantera om, vad jag har förstått blir avokadon som ett träd.

Avocado växer på träd som blir stoooooooora! Så jag förstår att det är svårt att få dem att bära frukt inne.. :p

Jag har haft mina kärnor framme som min mamma sagt att man kan göra, så de har ju tappat det yttre skalet och sen halft öppnat sig. Ska jag kan stoppa ner dem i lite vatten först ändå?

Som sagt, jag är nybörjare på detta men jag tror inte att du behöver sätta dem i vatten. Jag har läst om båda varianterna, att först låta kärnaorna torka eller att först ha dem i ett glas vatten. Jag valde det senare efter tips från en kompis.

Jo, jag läste det att det är meningen att det skall bli ett avokadoträd. I växthuset finns ju verkligen utrymme så kanske... * har små patetiska förhoppningar*:angel:

Åååh! Jag som har försökt plantera avocado flera gånger utan att ens få det att börja gro!!

Kan ingen beskriva ur man ska göra, från det att man ätit upp avocadon till den blir en pinne (träd)?

Jag planterade min avocado för ca 5 år sen, o den lever fortfarande! :D Men det är oxå allt den gör... Jag lät kärnan ligga på disbänken på tork några veckor till skalet torkade o sen tog jag bort det. Sen planterade jag den så att halva stack upp ovanför jorden och byggde ett miniväxthus åt den med en plastpåse över krukan. Tog sen bort växthuset när den lilla plantan började spira!

Sen dess har den bara växt och växt... Nu är den en dryg meter lång centimeterbred pinne med en plym av blad på toppen. :crazy: Så den skulle nog gå av om den bar fukt. Mest är jag glad att den ens lever för jag brukar bara vattna den när den ser lite torr ut o slokar. Har bara bytt kruka en enda gång, har alldrig fått annan jord (har haft vanlig blomjord hela tiden) eller nån typ av näring och jag har aldrig beskurit den :eek:

Ni kanske fattar nu att jag inte är nån expert på krukväxter, det mesta dör i krukorna här hemma. Antingen övervattnar jag eller glömmer o vattna, eller så blir de kaninfoder...

Avocadon är en seg jäkel så den har blivit något av en kompis eftersom den har hängt med så länge, men den är väl något misskött tappar en massa blad hela tiden... :confused:

Det bästa är nästan om man glömmer bort dem ett tag :rofl: Det tar ett jäkla tag för dem att gro. De får inte stå för fuktigt, då ruttnar kärnan.
Plantera den så en tredjedel sticker upp. Sätt en påse över, men med ett litet lufthål i. Det är bra att det blir kondens, men det får inte bli för tätt, då kan det oxå ruttna, o bli mögel i jorden.
Det kan ta flera månader innan de gror, men ha tålamod. Rätt som det är kommer det lite grönt, o sen går det fort.
Avokadon ska inte ha det blött om fötterna sen. Låt den torka ut emellan vattningarna. Jag har bevattningshjälp. Sätter i en halvlitersflaska på fredagarna. (fredagssupen :D ) Den tar slut på ett par dagar. Sen får den stå torr till nästa fredag. Min har massor av blad :D
Sätt gärna en stöttande pinne om det ser ut att behövas. Vattna med gödning lite då och då, främst vår, sommar o höst. På vintern kan den få vila lite. Jag har såna där gödningspinnar som man petar ner i jorden o som utsöndrar näring under ett par månader när man vattnar. Funkar bra.

Nu när du säger det så glömde jag nog min i början faktiskt. Tyckte den var tråkig för att den aldrig började gro, så jag glömde bort den. Lät den stå för jag var för slö för att slänga den o så vips en dag så stack det upp ett litet skott! Men jag fattar inte varför min tappar massa blad hela tiden? Den torkar ur ganska ordentligt mellan vattningarna. Bladen blir bruna o sen trillar de av, den ser så j***a ful ut...

2009_0321avocado0002.jpg

2009_0321avocado0005.jpg

Ja såhär ser eländet ut! Ursäkta om jag kapar tråden helt o hållet, men nån som har nåt bra förslag på hur man får ordning på detta? (utan att lägga ner allt för mycket jobb o pengar...)

Har du gett den gödning nån gång? Sen kanske du låter den torka ur FÖR mycket mellan vattningarna?

*putt*
Jag har drivit upp en avokado och plantan är ca 8 cm hög.
Är det någon här som vet hur soligt dom vill ha det? När jag hade planterat kärnan så hade jag den i ett söderfönster tills den grodde, men nu undrar jag om den kan stå kvar där eller om jag ska flytta den till ett mindre soligt fönster? Några idéer? :)

Min står i ett söderfönster, men det är viktigt att inte låta den få den brännande solen direkt på sig för länge, då får den bruna fläckar på bladen. Jag har vinklade persienner imellan. :) Min är dryga metern hög och har massor med blad :)

Hur lyckas ni?! Har haft två kärnor nu och det blir inget av nån av dom! Den ena har jag haft sen mars. Vet att det brukar ta lång tid, men SÅ lång tid utan ett enda livstecken?! :o

Det tar en evinnerlig tid... det som kan snabba upp lite är att man skär ett kryss i toppen på kärnan så grodden lättare kan komma ut. Annars måste grodden ligga i kärnan väldigt länge för att bli stark nog, o risken att man vattnar kärnan möglig är stor.
Jag tror att den senaste kärnan jag sådde var en färsk, som jag kryssade i toppen. Men ändå tog det 3 månader eller nåt sånt innan jag såg grönt på den.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så galet mycket som jag skulle vilja odla. En del av detta passar bäst i växthus. Tyvärr är mitt växthus väldigt litet. Det är 4...
2
Svar
26
· Visningar
2 867
Senast: Scata
·
Trädgård & Växter Fler än jag som har en liten djungel hemma? :p Och vad har ni? Jag har: - Ett litet Litchie-träd från 2007, ca 70cm högt.. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 905
Senast: Skyggni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur