Avokadons framtid

Sv: Avokadons framtid

Väcker upp denna avokadotråd med att fråga när och hur man ska toppa avokadon första gången? Jag satte en kärna som efter några månader under plastpåse började gro och sprätta iväg rejält. Utan underdrift så växer den en halv cm om dagen på höjden. Är lite drygt 20cm hög nu med fem små blad. Vågar jag knipsa av de översta? Efter månader av väntetid vill jag inte ha ihjäl den men jag vill inte heller ha en lång stör.

Avocadosar funkar väldigt dåligt som krukväxter, tyvärr. En lång pinne med några blad i toppen är närmast att betrakta som standardformatet. Knipsar du av de två översta bladen, har du med lite tur en Y-formad planta om ett tag, med ett par blad i toppen på varje pinne i Y-et. Det är ungefär så bra det blir.

Ledsen att låta så tråkig, men nästan allt är roligare att odla än just avocado inomhus i Sverige.

Jag toppade min när den var drygt en meter hög och hade tappat sina blad. Min fäller bladen på vintern, och så på våren så kommer det nya. Då brukar jag passa på att kapa ner den och låta den grena sig. Tyvärr har den i år grenat sig uppe i toppen, så nu vill jag inte kapa den. Men snygga blir de ju inte.... Växer som ogräs emellanåt, står sen still i ett halvår.

Avocadosar funkar väldigt dåligt som krukväxter, tyvärr. En lång pinne med några blad i toppen är närmast att betrakta som standardformatet. Knipsar du av de två översta bladen, har du med lite tur en Y-formad planta om ett tag, med ett par blad i toppen på varje pinne i Y-et. Det är ungefär så bra det blir.

Ledsen att låta så tråkig, men nästan allt är roligare att odla än just avocado inomhus i Sverige.

Men det där låter inte riktigt som avokadon jag hade. Den såg ut så här (lite hängig, säkerligen p.g.a. att jag vattnar mina blommor ganska oregelbundet):

avokado.jpg

Utan att jag gjorde någonting alls (mer än vattna då) med den.

Nu ser jag i och för sig inte på bilden om den är lite Y-formad med blad bara i toppen (så att bladen nertill till vänster egentligen sitter fast på den kortare högra stammen/pinnen, för det ser i alla fall ut att vara två sådana) men den har ju ganska många blad i alla fall. Fortfarande inte den roligaste krukväxten förstås, men jag tyckte i alla fall att den var ganska okejfin för att vara en grön krukväxt.

På bilden är den väl dock bara runt en halvmeter hög. Kanske hade den blivit mer "långa pinnar med blad i toppen" med tiden om jag hade haft kvar den lite längre.

Jag har läst runt lite på nätet och har fattat det som att man ska toppa så tidigt man kan och att den ofta behöver toppas flera gånger innan den "fattar" att den ska grena sig. Men ett Y är inte så mycket bättre så det kanske är stör som gäller då.

Mest av allt vill jag hålla den vid liv, hellre en levande pinne än att det skiter sig helt. Ska jag chansa på att toppa nu?

Nej världens roligaste kanske den inte är men ganska rolig är den allt. Speciellt nu när den växer så att jag nästan kan se det med blotta ögat. :D Din var ju fin!

Jag toppade min avocado när den var ca 20 cm från taket. Den grenade sig jättefint och hade mycket och STORA blad, kändes nästan exotiskt när man satt i soffan undertill med grenarna över sig. Grenarna blev nog en meter långa. Hade den i en självvattnande kruka. Upplevde att den behövde mycket vatten. Tyvärr klarade den inte förra vintern utan dog. Den nya plantan ska toppas tidigare så den förhoppningsvis blir lite buskigare.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så galet mycket som jag skulle vilja odla. En del av detta passar bäst i växthus. Tyvärr är mitt växthus väldigt litet. Det är 4...
2
Svar
26
· Visningar
2 867
Senast: Scata
·
Trädgård & Växter Fler än jag som har en liten djungel hemma? :p Och vad har ni? Jag har: - Ett litet Litchie-träd från 2007, ca 70cm högt.. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 905
Senast: Skyggni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka