Avmaskningsmedel?

A

aspartam

Nu har madamen gått i en maskfri hage sedan i juni. Känns som att det börjar bli dags för avmaskning... Vilket medel bör jag använda och hur mycket?

mvh Ellinor E. Karlström :bump:

Men om jag anser att det är dags för avmaskning då? Varför följa en kalender strikt? :devil:

Min fråga kvarstår för den som känner för att hjälpa min häst som har mask. Vilket avmaskningsmedel skall jag använda och hur stor dos? :confused:

Men om jag anser att det är dags för avmaskning då? Varför följa en kalender strikt?

För att du riskerar att förlora din häst annars, är det skäl nog?

Du kan massaktivera vilande blodmask om du avmaskar nu, och det kan leda till en massa obehagligheter. Worst case scenario är att hästen dör.

Och hur kan du veta att häten har mask om du inte tagit träckprov?

vad gäller medel så om du ska avmaska NU så ska det vara efter träckprov, och då avgör vad det visar vilket medel du ska ta. Annars beror det ju på vad du använt tidigare, dvs vad är det dags för för medel i år.

Värst vad avmaskningar plötsligt blivit farliga... Inte vill jag riskera min häst, men något sådant har jag aldrig hört förut. På vilket sätt skulle maskmedlet aktivera blodmaskarna? Och varför skall jag vänta just till betet?

Hästen har som sagt inte blivit avmaskad sedan åtminstone oktober 2002, då hon har varit utlånad. Eventuellt har hon gått oavmaskad ännu längre, jag vågar inte lita på föredetta fodervärdens utlåtande.
Nu äter hon 10 kg hö om dagen, vilket ger 78 MJ och 680 g smb.rp utan att hon lägger på sig hull. Detta är en fjordhäst på 400 kg. Slutsats; hon behöver avmaskas.

Det är säkert mkt möjligt att din häst har mask då, den kanske t.o.m är FULLPROPPAD med mask, och vad tror du händer om du då avmaskar sådär bara rakt av? Jo, magen på din häst kroppen bli otroligt full med döda kryp som eventuellt bidrar till svår kolik, vilket i sin tur kan leda till döden!
Jag hade definitivt gjort ett träckprov för att va på den säkra sidan.
Men du verka avmaska BARA FÖR ATT :mad:

Nej, jag avmaskar inte »bara för att». Jag har fått lära mig att när hästen faller ur och mer mat inte hjälper, så är det mask som spökar och man avmaskar. Om detta inte stämmer är det ju beklagligt att jag lärt mig fel, men du behöver ju inte bli upprörd för det. Jag tror säkert att det finns saker som du lärt dig fel också, såvida du inte är en ofelbar person, som det verkar finnas så många av i hästvärlden.

Men om jag ponerar att hon har magen full med mask, vad kan man annars göra om man inte får avmaska? Då lär hon ju dö av maskangreppen istället...

Träckprov kan inte genomföras förrän i juni, så då är det väl lika bra jag väntar med avmaskning till då också i såna fall. Nöjd då? :devil:

Du tror inte mer att det har att göra på foderstaten ang att hästen faller ur ? Ibland kan hästen falla ur TROTS man ger jättemycket mat, och detta kan bero på att kvoterna mellan Mj/smb.rp är helt fel...och då hjälper det inte mycket med att bara ge mer och mer...för då blir det ännu mera skevt. Hur menar du faller ur ? Magrar eller tappar muskler eller hur då ? Jag vill minnas att du hade en vuxen häst eller hur ? Och vuxna hästar skapar ganska bra immunitet mot maskangrepp än vad unghästar och föl gör. Varför måste du vänta till juni med träckprov ?? Att falla ur handlar inte enbart om maskangrepp...på äldre hästar syns det faktiskt inte så där enormt mot för vad det gör på unghästar.

Just nu äter hon minst sju kg hö (ofta åtta till tio kg för att hon är så hungrig) och ett hg betpellets. Det ger 56 MJ och 480 g smb.rp samt en kvot på 8,6. Är denna kvot felaktig?

När jag skrev »faller ur» menade jag egentligen att hon inte återhämtar sig. Hon hade skithö förra året (kvot på 4,6) och blev väldigt smal, så man såg revbenen. Efter betet sågs inte revbenen längre, men de känns väldigt tydligt fortfarande. Däremot har hon bra med muskler. I och för sig har denna dam alltid varit svårfödd, men just därför vill jag gärna ha henne i något högre hull för att ha mer att spela med... Hoppas du förstår hur jag menar. :smirk:

Anledningen till att jag måste vänta till juni innan jag gör träckprov är för att hästen inte är uppstallad hos mig, och det är först i juni jag är hos henne igen.

Tack för dina funderingar!

Det är väl bara att be den som har hästen att skicka in provet, precis som du ber den avmaska??? Och VILKEN mask hade du tänkt få bort?

:mad: Nu blir jag sur, jag försöker bara tala om för dig att det är bättre med ett träckprov innan du maskar! Men visst, det är din häst, gör vad du vill med den, det är ju inte mina bekymmer. Dessutom kan du göra träckprov i början av April, det gör jag. Inte behöver du vänta till Juni.
Du har inte funderat på att kolla tänderna kanske? Det är inte bara mask som hindrar hästen från att lägga hull.

Värst vad avmaskningar plötsligt blivit farliga... Inte vill jag riskera min häst, men något sådant har jag aldrig hört förut. På vilket sätt skulle maskmedlet aktivera blodmaskarna? Och varför skall jag vänta just till betet?

Blodmaskarnas livscykel är så attd e går in i ett vilostadie under de kalla månaderna/vintern. Då sover de förenklat vintersömn. Om de plötsligt vaknar och massaktiveras, dvs alla vaknar på en gång, så ställer de till oreda. De kan vakna 'av sig själv', det brukar leda till kolik och i förlängningen risk för att man måste buköppna. Dessa hästar hamnar på klinik och avmaskas där efter träckprov och under nogrann veterinärkontroll.

Men man kan väcka de där små rackarna genom att avmaska med. Så en avmaskning nu KAN leda till att du förlorar din häst i värsta fall. Och ja det har hänt mer än en häst.

Det kan gå bra med, de flesta fall gör det. Men du vet inte förrän du har provat tyvärr. Och vill du chansa?

Jag tog träckprov på åringen i februari för att se om jag behövde avmaska mot..ehh..spolmask. Det fanns dock ingen förekomst av något annat än lilla blodmasken. Den fanns det dock GOTT om.

Så jag har gått och väääntat, och vääääntat på att det ska bli lite varmare och lite mera vår så jag vågade avmaska. Jag gjorde det nu för några dagar sedan, med rejält med fjärilar i magen. Men det gickv ägen. Men jag hade ALDRIG avmaskat nu om jag inte haft träckprovsindikation på att det behövdes.

Att man väntar fram till betet är två anledningar när det gäller rutinavmaskning. Dels så är det bättre om blodmasken får vakna 'naturligt' och lite på om pö än väcka alla på en gång. Och dels så avmaskar man både för hästens och betets skull, och då vill man ha rena hästar inför betet sas.

Men ta ett TRÄCKPROV! Om den inte är avmaskad sen hösten 2002 så är det ju definitivt läge att inte chansa, utan ta ett träckprov nu, du har svar dagen efter du skickat in det. Och sen ser du vad det visar och lägger upp en avmaskningsrutin. Då vet du också vilket preparat som är bäst att använda.

Det finns MASSOR med skrivet om risken med att avmaska nu, så sök ska du få se.

Tack för den förklaringen Alexandra! Trevligt med personer på bukefalos som faktiskt svarar på det man frågar om. :crazy:

Och hade du läst i stort sett vilken masktråd som helst som redan fanns hade du sett samma förklaring upprepad till förbannelse...

När mer exakt går blodmaskarna i vila? Och när vaknar de?

Jag tycker att det är så besvärligt med avmaskningsråd som grundar sig på att man ska avmaska i samband med betet. "Betesgång" är nämligen mycket svårdefinierat tycker jag, menas det när man byter hage kanske eller när gräset börjar växa eller när hästen får gå på semester på sommarbete eller vad?

Så jag skulle gärna vilja veta när jag kan räkna med att de har vaknat och jag kan avmaska utan att riskera att väcka dem.

Betesgång är ju när man släpper sina hästar i en sommarhage som INTE är en vinter eller rasthage. Alltså som ENBART används under sommarmånaderna. Att det växer enstaka grässtrån i rasthagen under vårkanten så betyder det INTE att detta är i samband med betesgång...Tycker inte ordet betesgång är särkillt svår definerat..eftersom betesgång är ju samma som BETE...och bete finns ju bara begränsad tid under året.

Jag vet inte exaktare än 'våren' :smirk:

Att man pratar så mycket om betet är ju för att man utgår från hästar som vintertid går i rasthagar, dvs hagar utan gräs. Sen ska de ut på gräs/bete, och man avmaskar då för att hålla BETET så rent som möjligt. När hästen inte har tillgång till gräs att beta så får den inte i sig nya maskar så då minskar/elimineras avmaskningsbehovet. man avmaskar ju framförallt för BETETS skull och inte hästens (i slutändan blir det för hästens ksull för ett väldigt kraftigt nedsmittat bete ger ju hästen problem, men då ska det vara rätt illa)

SÅ innan de går på gräs finns det ingen anledning att avmaska om inte hästen har en stor parasitbörda sen föregående års bete. är du med?

Har man vinterhagar som (som mina t ex) är så stora att det kommer upp gräs där hamnar man i ett knepigare läge då vinterhagarna ofta är ganska rejält nedsmittade. Då får man räkna på grästillväxt överlag och inte bara när de är på bete.

Men generellt så att avmaska i maj brukar bli bra. Då har det i större delen av landet kommit upp så mycket gräs attd et faktiskt finns en hel dle gräs att äta (och söderut är det betessläpp) och blodmaskarna har garanterat vaknat. Har man rasthagar utan gräs och inte ska släppa så de kan äta gräs förrän senare så kan man vänta.

Det råd jag fick från 'alla håll' ang när jag kunde avmaska mot blodmask var 'när det börjar bli varmare och vår' HImla svårdefinierbart det med dock...

Fast foldern jag har från SVA säger ju om dom som aldrig släpper sina hästar på bete att: lämpligast är att börja maskningen mitten av maj ungefär och sedan bara följa medlets intervall hela tiden samt mocka hagarna hästarna vistas i...

Ang släppa senare...I norrland så släppte vi altid 1:a Juni...så då maskade vi strax före den 1:a Juni (3-4 dagar innan) och sedan efter intervallen på aktuellt medel. Fast där kommer ju sommaren senare än tex här i Göteborg. Här kan man ju tex släppa redan i maj...Ang stora vinterhagar så säger ju SVA att: man kan sladda sina hagar för att torka ut parasiterna...MEN det får INTE sladdas någon gång/år...då sprids bara smittan utan det ska sladdas regelbundet..minst 1 gång/veckan samt att man kan putsa ytan.

Vi planerar att släppa över hästarna i "sommarhagen" inom en månad. Sen flyttar vi runt dem lite efter grästillgången under sommaren och några veckor brukar de få komma bort på semester i en helt annan hage.
De går alltså i olika hagar eller delar av hagar som vi stänger av till och från så för mig känns det väldigt luddigt med en speciell tid för just betesgång. Bete har de så fort det växer något. Vi har stora hagar och som sagt flyttar runt dem så att de alltid har någon del som det växer bra på.

Den hagen de gått i nu kommer de till viss del oxå gå i sen men vi stänger av en del(den mest slitna/leriga/nedbajade) och öppnar en annan som fått vila.

Jag har oxå funderat på det där med rasthagar utan bete. Är de parasitfria? Får inte hästarna i såna hagar hö i hagen och om det ges på marken borde de få i sig parasiter från träck som ligger på samma mark?
Eller måste parasiterna ha växande gräs att bo på under övergångstid? :confused:
Eller räknar man med att alla har höhäckar i sina rasthagar? Eller får de inte hö alls ute?
Kanske en massa svammel :angel:

Våra vinterhagar är oxå stora och där växer gräs. Förmodligen är det nedsmittat.

Jag tycker det är så svårt att få någon ordentlig information om det här för alla verkar bara göra som de brukar utan någon riktig koll så nu är jag överlycklig över att ha hittat någon som verkar kunna :love: :bow:

Jag har häst i ett kollektivstall och ska jag ha något att säga till om när det gäller avmaskningen så gäller det nog att jag har ordentliga fakta för att kunna ändra invanda rutiner.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 362
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar