Värst vad avmaskningar plötsligt blivit farliga... Inte vill jag riskera min häst, men något sådant har jag aldrig hört förut. På vilket sätt skulle maskmedlet aktivera blodmaskarna? Och varför skall jag vänta just till betet?
Blodmaskarnas livscykel är så attd e går in i ett vilostadie under de kalla månaderna/vintern. Då sover de förenklat vintersömn. Om de plötsligt vaknar och massaktiveras, dvs alla vaknar på en gång, så ställer de till oreda. De kan vakna 'av sig själv', det brukar leda till kolik och i förlängningen risk för att man måste buköppna. Dessa hästar hamnar på klinik och avmaskas där efter träckprov och under nogrann veterinärkontroll.
Men man kan väcka de där små rackarna genom att avmaska med. Så en avmaskning nu KAN leda till att du förlorar din häst i värsta fall. Och ja det har hänt mer än en häst.
Det kan gå bra med, de flesta fall gör det. Men du vet inte förrän du har provat tyvärr. Och vill du chansa?
Jag tog träckprov på åringen i februari för att se om jag behövde avmaska mot..ehh..spolmask. Det fanns dock ingen förekomst av något annat än lilla blodmasken. Den fanns det dock GOTT om.
Så jag har gått och väääntat, och vääääntat på att det ska bli lite varmare och lite mera vår så jag vågade avmaska. Jag gjorde det nu för några dagar sedan, med rejält med fjärilar i magen. Men det gickv ägen. Men jag hade ALDRIG avmaskat nu om jag inte haft träckprovsindikation på att det behövdes.
Att man väntar fram till betet är två anledningar när det gäller rutinavmaskning. Dels så är det bättre om blodmasken får vakna 'naturligt' och lite på om pö än väcka alla på en gång. Och dels så avmaskar man både för hästens och betets skull, och då vill man ha rena hästar inför betet sas.
Men ta ett TRÄCKPROV! Om den inte är avmaskad sen hösten 2002 så är det ju definitivt läge att inte chansa, utan ta ett träckprov nu, du har svar dagen efter du skickat in det. Och sen ser du vad det visar och lägger upp en avmaskningsrutin. Då vet du också vilket preparat som är bäst att använda.
Det finns MASSOR med skrivet om risken med att avmaska nu, så sök ska du få se.