Avmaskningsmedel - vilket?

M

Mirakla

Hej.Har försökt sätta mig in i det här med avmaskningsmedel men tycker att det ändå går runt i skallen på mig :confused:
Det finns ju så många sorter och kanske man ska välja något som passar speciellt för mina förutsättningar eller???
Alltså: Köpte pålle i sept förra året och precis när vi köpt honom och stallat in honom så skulle alla de andra hästarna i det stallet avmaskas så då gjorde naturligtvis jag det med. Vi använde Ivomec.
Nu är det snart dags igen men nu står vi i ett annat stall och förhållandena är lite annorlunda.(om det nu spelar någon roll?) Hästarna går i var sin hage (tyvärr) men sidan om varandra. Dessutom har vi inte (än så länge i alla fall)
så att vi kan skifta hage utan de går i samma hage året om.
Så hur tycker ni kloka gummor och gubbar här på Buke att jag ska göra med avmaskningen? Vilket medel bör jag välja?
Och spelar det någon roll om vi inte tar samma medel, vi som står i stallet? Hörde häromdagen att någon skulle ha Ivomec för de hade ett annat förra året. Men jag ska väl inte ha Ivomec igen?? Eller?? Usch, vad svårt det är! :(
Så snälla ge mig lite råd :)

Din häst ska alltså inte gå på bete, utan i en egen hage hela sommaren? Med en ny häst skulle jag då inte tveka att göra träckprov. Går ni ihop i stallet och skickar in många prover samtidigt får ni ett bra pris från Vidilab (www.vidilab.se).

Man byter medel varje eller varannat år, och kommer man ny till ett ställe får man anpassa sig till deras rutiner. Så Ivomec funkar, OM det nu ens behövs! Som sagt, gör träckprov först.

Ja tyvärr ska han gå i egen hage OCH det är samma hage som han gått i i vinter. :cry:
Problemet är att de andra i stallet vill att vi avmaskar samtidigt och allt det där .... När jag undrade om vi kanske kunde skicka träckprov så var det inget som intresserade de andra. De andra ville vi skulle avmaska nu i februari men det vägrade jag för vad jag har lärt mig så är det bara föl och unghästar man avmaskar så tidigt.Eller?
Visst är det väl så? Suck! Om man ändå hade eget stall så man kunde få det precis som man ville med allting. :(
Det trista är att jag trivs så himla bra med detta stallet
när det gäller läge, service mm men tyvärr så brister det på en av de viktigaste punkterna nämligen: Hur det är anpassat till hästarna. Ensam i egen hage och en enda hage som såklart blir alldeles nertrampad och gräslös till slut.
Skulle vilja hitta ett lika trivsamt stall som detta MEN det ska finnas en rejäl vinterhage och rejäl sommarhage där det finns plats för hästarna att gå tillsammans utan att det blir för trångt. Men det verkar omöjligt! Alltid är det nåt som inte är bra. :(

Det är ju inget som hindrar att du tar träckprov själv och lägger upp ett eget schema när din häst ändå går i egen hage! Och du har helt rätt om februarimaskningen!

Skriv ut det här och sätt upp i ditt stall :D

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 683
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar