avmaskningsmedel som även tar bandmask.

E

Emmizen85

vilket är lämpligast att välja om man skall avmaska nu under sommarn ?

skall ta alla maskar.
Har kört med Ivomec, Banminth (Pyrantel) innan men denna gången vill ja nåt som även kommer åt bandmasken.

Vilket avmaskningsmedel använde du förra året? Har du konstaterad bandmask på din häst, eftersom du undrar över medel som tar detta?

Bandmasken kommer du åt genom att ge dubbel dos banminth vid första avmaskningstillfället, precis som "boj" skrev. Annars är det blodmasken som är den mask man främst vill komma åt nu på sommaren. Det finns tyvärr inget avmaskningsmedel som tar alla masksorter.

Jo, det vet jag, men tar det precis ALLA masksorter? Men det kan man väl inte använda hela säsongen? Det är väl ett medel man bara använder vid ett tillfälle, eller? Hoppas du fattar vad jag menar... :)

jasså ? Konstigt... det var en "läkemedelsgubbe" på jobbet häromdagen som prata om nåt medel som smakar äpple som tydligen tog Alla maskar, (kom ej ihåg vad medlet hette) han sa att varlen ivomec el banminth INTE tar bandmask... *skumt* Ni menar alltså att om min häst väger 650 kg säger vi, hur mkt skall jag ge henne vid första tillfället då ?

Alla masksorter som är aktuella på häst. Nej man skall inte använda Equimax som enda avmaskningsmedel.
Det finns i praktiken 3 alt om man vill ta bandmask(vilket nog bara behövs 1 gång per år): Dubbel dos pyrantel(bannminth mm), enkel dos pyrantel +prazkvantel(droncit) eller ivermektin-prazikvantel(equimax).
PL

Medlet han menade är Equimax. Som Peter Lundin skrev så tar det tydligen alla maskar. Hade bara för mig att det inte fanns något medel som verkligen verkar på alla masksorter.
Sorry, om det blev lite fel... :smirk:

han sa att varlen ivomec el banminth INTE tar bandmask...

Banminth tar visst bandmask, men enbart vid dubbel dos.

Ni menar alltså att om min häst väger 650 kg säger vi, hur mkt skall jag ge henne vid första tillfället då ?

Du får läsa på förpackningen och se hur mycket som du ska ge till 650 kg häst, och sedan dubbla det.

Ok, då hade jag lite fel :smirk:. Men man lär sig alltid något nytt... :)

är det inte farligt att ge för mkt ?

men nu har jag användt banminth och pyrantel dom senaste avmasknings gångerna, så ja tänkte köra ivomec nu så att dom inte blir immuna mot medlet.... för det kanske inte är så bra att ge banminth nu då i dubbel dos eftersom dom är vana vid att få detta medlet ?

äpplemedlet hette inte så.. det hette nåt annat för ja vet att att han hade b la equimax och så detta andra som smakar äpple.

Du kan överdosera rejält utan att det är nån fara för hästen. Banminth och Pyrantel tillhör ju samma grupp. Equimax tillhör samma grupp som Ivomec, det är samma verksamma beståndsdel (+ytterligare ett i Equimaxen).

Det som smakar äpple är Bimectin och är samma sak som Ivomec.

Det är maskarna som utvecklar resistens.

Det är mycket möjligt att det inte var Equimax han menade, men Equimax har också äpplesmak precis som bimectin.

så tex : newforesten väger ca 350 kg då skall han alltså ha 700 g. banminth vid första tillfället och 4 veckor senar ordinarie 350 g ? Har ja fattat rätt då ? :confused:

te

det va det ja menade..... bra men då har jag förstått. Men sedan avmaskar ja som vanligt efter 4 veckor med 350 ?

Precis. Ta gärna lite mer än för 350 för att vara på säkra sidan, hellre lite för mycket än för lite.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 533
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka