Avmaskningsmedel receptbeläggs Sammanslagen

Sv: Avmaskningsmedel receptbeläggs

Jösses då, det var ju inte bra.
Stackars veterinärer, vilken ökad arbetsbelastning när alla ska ringa och beställa avmaskings-recept.

Det är väl inte knöligare än annat man måste ha recept på. Nu kanske folk tänker efter lite före innan dom springer iväg och handlar maskmedel för brinnande livet. Dom kanske köper träckprovskit istället, villket är bra mycket smartare. Därefter kan dom ju ta ställning till om dom ska fixa ett recept eller inte. Så besvärligt är det inte. Dessutom anser jag att maskmedel inte ska vara det lättaste att få tag i heller. Egentligen borde det införas att: inga maskmedel får säljas till häst om man inte uppvisar ett träckprovsresultat först.

Bunkra till vadå ? ett recept är ju inget svårt att få tag i ? Hur gör du med andra mediciner du måste ha recept på då ??

*KL*

Storm i ett vattenglas tycker jag.

På våren tar man träckprov. Sen vet man hur det årets avmaskningsschema ska se ut. Då ber man sin veterinär om ett recept, och ser till att få recept så att det räcker 'året ut', dvs med rätt antal uttag efter resp intervall.

Det som ev kan 'ställa till' det är att veterinär inte får föreskriva recept utan att ha sett hästen egentligen, frågan är dock om det kommer krävas för avmaskningsmedel med. Samt att man ev kan behöva ett recept per häst (iom att djurnamn ska stå på receptet).

Men som sagt, storm i ett vattenglas tycker jag, då bra avmaskningsrutiner gör att man redan på våren vet vad man kommer att behöva och i vilken mängd för resten av året. Dock kan det ju vara lite bökigare för de med stallar med stor omsättning av hästar, de brukar dock ha veterinären där i större omfattning med.

Regeln är BRA om folk tar träckprov först. Risken är dock att de tycker det blir 'för dyrt' med träckprov, och frågar vet, och råkar ha en sån där som inte uppdaterat sig sen 1800-kallt och kör med hialösa avmaskningsrekommendationer. Men i det stora hela är det bra.

Jag räknar inte som att min häst är sjuk när den har lite mask och behöver avmaskas, det är mer "dagligvård" liksom hovslageri etc. Därför kallar jag inte avmaskning för medicin... och tycker väl inte att det ska vara recept på det. Om min häst blir sjuk tar jag ut veterinären och får ett recept i handen, men om nin häst får mask tar jag inte ut veterinären.

Man kan dock tänka sig att resistensproblematiken i kombination med avmaskningsrutiner som inte följer forskningsframstegen gör att det ses som en strategisk lösning med att receptbelägga preparaten.

Det finns tydligen inga "genombrott" för nya verksamma susbstanser inom sikte, så då bör vi hushålla med de som finns i dag. Avmaskning efter träckprov kommer att vara en hjälp där.

Men, träckproven visar väl inte på alla sorts maskangrepp, eller?

Min veterinär tog träckprov PLUS blodprov för att kontrollera hur angripen han var.

Träckproverna är ju dessutom rätt dyra om du har många djur, dyrare än att köpa maskmedel enl schema skulle jag tro.

*KL*

Det som ev kan 'ställa till' det är att veterinär inte får föreskriva recept utan att ha sett hästen egentligen, frågan är dock om det kommer krävas för avmaskningsmedel med. Samt att man ev kan behöva ett recept per häst (iom att djurnamn ska stå på receptet).

.

Det var därför jag tyckte lite synd om veterinärerna....

Men, träckproven visar väl inte på alla sorts maskangrepp, eller?

Min veterinär tog träckprov PLUS blodprov för att kontrollera hur angripen han var.

Träckproverna är ju dessutom rätt dyra om du har många djur, dyrare än att köpa maskmedel enl schema skulle jag tro.

Det du behöver blodprov för är bandmask. Avmaskningsmedel för bandmask är redan receptbelagda, undantaget banminth i dubbel dos då, men det är inte vad man brukar använda vid konstaterad bandmask. Du kan se bandmask på träckprov med om du har tur, men det är ett ganska orsäkert sätt jmf med blodprov.

I övrigt så visar träckprov inte stygnfluga, men det kan djurägaren själv se med blotta ögat om hästen har stygnflugeägg på sig på hösten.

Visst är träckprov på ett sätt dyrt. Samtidigt, träckprov sonm visar att du inte behöver avmaska är BILLIGA, mycket billigare än att avmaska enligt intervall.

Att avmaska enligt intervall riskerar dock inte bara att vara onödigt dyrt, utan även onödigt rakt av, och innebär en belastning på både miljö och häst. Och så har vi det där med resistens. När parasiterna är resistenta mot de avmaskningsmedel vi har, då sitter alla i sjön, för det finns inga nya på gång.

Och om du inte tar träckprov har du inte en ANING om ev resistens, du har inte den blekaste aning om du avmaskar rätt eller fel heller. I bästa fall drabbar det bara plånboken och miljön. I värsta fall så blir det betydligt större konsekvenser än så.

Ett träckprov kostar ett par hundralappar, billigare om du tar träckprov. Du kan själv lätt räkna ut vad du sparar jmf med att avmaska på intervall, om du avmaskar i onödan. (Däremot om träckprovet visar att du måste avmaska på intervall så blir det några hundra dyrare, men målet är ju komma dithän att man kan skrota avmaskningen, eller iaf stora delar av den.).

Och, handen på hjärtat, 200 kr per år och häst, är det något att ens reflektera över med tanke på vad allt annat kostar?

Det var därför jag tyckte lite synd om veterinärerna....

Mm, det ska bli intressant att se om det kommer krävas för avmaskning med. OM det gör det, DÅ riskerar det att bli svindyrt för djurägaren som normalt inte behöver använda veterinär och har t ex vaccination 'fel i tid' på året. För ska man ta ut vet för att kolla påhästen innan recept på avmaskningsmedel skrivs ut - då skenar kostnaden.

Jag räknar inte som att min häst är sjuk när den har lite mask och behöver avmaskas, det är mer "dagligvård" liksom hovslageri etc. Därför kallar jag inte avmaskning för medicin... och tycker väl inte att det ska vara recept på det. Om min häst blir sjuk tar jag ut veterinären och får ett recept i handen, men om nin häst får mask tar jag inte ut veterinären.

och hur vet du att din häst får mask? Tar du träckprov? För 'lite mask' är inget man avmaskar mot..

Kostar det bara 200 kr? Och räcker det med ett prov per år?

För normalhästen räcker det med ett prov/år ja. Kolla masken-lådan kostar strax under 300 kr (mitt med 200 kr/häst/år var riktat till att 'det blir dyrt med många hästar', har man många får man mängdrabatt).

Och för normalhästägaren med en eller några hästar så på våren, när exakt beroende på var i landet man bor, efter tjälen släppt men innan gräset kommer, så köper man en Kolla Masken för vi säger 300 pix, per häst.

Skicka in träckprovet, och så får du svar hur förra årets avmaskningsrutiner fungerat. Och när du fått svaret vet du också OM du måste avmaska, med vad och sen kan du lägag upp en avmaskningsplan utefter hur det ser ut. Dels då beroende på parasitbörda, men även på beten och liknande.

Sen ber du din vet om recept på det medel du ska använda det året, och ser till att antal uttag på receptet stämmer med hur mycket du behöver.

Eller så ler du stort åt träckprovsresultatet, konstaterar att du inte behöver avmaska och sparar sköna hundralappar =)

Sen tar du ett nytt prov nästa vår, osv. Enda gången man kan vilja ta flera prov är om man specifikt vill kolla resistens, om man misstänker resistens t ex. Då kan man vlja ta ett nytt för att se så avmaskningen verkligen tog. Men i normalfallet är det ett per år, på våren, för att se 'facit' på förra årets avmaskning, och lägga upp årets.

Första gången man tar prov är det bra att odla om hästen har blodmask och se om man har stora blodmasken, det kostar 200 kr till. Men om man sen inte har 'förändringar' i hästbeståndet behöver man inte göra om det nästa år, utan kolla bara ev nya hästar som kommer.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter att ha läst och lyssnat på andra inser jag att jag ger min (lilla) C-ponny på snart 7 år väldigt mycket mat om man jämför...
2
Svar
33
· Visningar
3 599
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Fyraåringskullens drottning Viola Silas kommer inte till start på Axevalla nästa helg. En...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Efter ett bra torsdagsjobb är det nu definitivt...
Svar
0
· Visningar
539
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Lisa Americas nästa start blir i Kymi Grand Prix...
Svar
0
· Visningar
633
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka