Avmaskningshjälp!

Eastwick

Trådstartare
Vi har två -06:or som kom hit första veckan i december, den ena hade blivit avmaskad med ivermektinpreparat innan och den andra maskades ett par dagar efter ankomst. I bajshögarna efteråt hittade jag dels små tunna vita maskar samt små röda + en del styngflugelarver.
Nu skickade vi in träckprov för att se om vi behövde maska mot spolmask och fick följande svar. Den som blivit maskad innan ankomst hade 200 blodmask (ingen odling satt) men 0 på resten coh den andra hade 60 blodmask (ingen odling här heller) och 0 på resten.

Dessa två åringar går på 1 hektar gräsmark tillsammans med en äldre shettis och får fritt med hö ute.

Frågan är om jag skall maska nu mot blodmasken eller vänta till våren och ta ett nytt träckprov, att jag skall göra en odling är ju självklart.

Till saken hör kanske också att treåringen haft dessa små röda maskar i träcken efter avmaskning tidigare, dock inte sista året. Bandmask har också påvisats, dock inga synbara sista året. Kan vi ha utrotat dem?
Samtliga hästar är fina i hull och blanka i pälsen.
 
Sv: Avmaskningshjälp!

Bandmask syns sporadiskt, och har ni konstaterat det tidigare skulle jag avmaska mot det iaf ett år (dvs vår och höst) med prazikvantel.

200 och 60 EPG är inte farligt, jag skulle vänta med avmaskningen nån månad till.
 
Sv: Avmaskningshjälp!

Tackar för svaret, tyckte nog också att vänta till våren var att föredra.

Ang. bandmasken så måste den väl vara svårare att bli av med då den sprids via värdkvalster, hur många år måste man vara petig med avmaskningen för att bli av med den tro? Jag tror vi varit petiga i till våren två år och maskat mot bandmask vid både höst och vår.
 
Sv: Avmaskningshjälp!

Avmaskat med vad mot bandmasken?

Har ni inga problem så skulle jag släppa avmaskningen ett tag.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: Madick
·
Hästvård Hej! Jag skickade in ett träckprov tidigt i måndags morse. Det var alltså nattens träck. Tyvärr kom det inte fram till labbet förrän på...
Svar
5
· Visningar
1 295
Senast: Madick
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 621
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 583
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp