Avmaskningsfråga, igen...

Hannely

Trådstartare
Vi har skickat träckprov och fick svar idag. Ena hästen(5år) hade 300 på blodmask, de andra(4 och 14 år) 0 rakt igenom. De har gått tilsammans i tre år nu. Träckprov förra året( visade "lite" på unghästarna, inget på den äldre) men inte året innan det. De är avmaskade två år i rad med ivermektinpreparat enl intervallerna, senast i oktober 2005.
Vad ska vi nu använda för preparat på hästen som hade mask? Bra ide att byta, eller köra på med ivermectin? De andra antar jag att vi inte behöver avmaska, kollar upp dem i höst igen.
 
Sv: Avmaskningsfråga, igen...

300 är inte så farligt, så jag skulle bryta av med ett pyrantelår, och bara den hästen som hade något.
 
Sv: Avmaskningsfråga, igen...

Tack! Ska vi ta dubbel dos, eller bara enkel? Vi har ingen anledning att misstänka bandmask. Och ska vi bara köra en gång, eller var fjärde vecka resten av sommaren?
 
Sv: Avmaskningsfråga, igen...

Det skadar inte att ta dubbel dos första gången. Men sen bara enkel resten av tiden.
 
Sv: Avmaskningsfråga, igen...

Ja om hästen har bandmask. Annars inte. Det är inte farligt för hästen men kanske onödigt.
Om det är bandmask ska du egentligen använda ett prazikvantel (Equimax eller Droncit). Prazikvantel tar alla stadier bandmask (inkl. larvstadier). Pyrantel (dubbeldos) tar vuxna maskar till ca. 80%.

Om du mistänkar bandmask ta ett blodprov.
 
Sv: Avmaskningsfråga, igen...

Vad svarade du ja på? Vi misstänker som sagt inte bandmask. Det hästen hade 300 EPG på var blodmask. Men enkel dos pyrantel tar väl samma som ivermectin, förutom styngfluga (och det har vi aldrig sett till)?
 
Sv: Avmaskningsfråga, igen...

'Ja' att det var ok med en dubbeldos om hästen har bandmask, men kanske onödigt annars.

'Vuxna hästar: Använd enkel dos Banminth vet. vid avmaskning mot rundmask, dvs en doseringsspruta med pasta eller 2 påsar pulver per 600kg häst. Behandla var 4-5 vecka under sommarhalvåret/betesperioden med start innan hästarna släpps på vårbete.' - från Orions banminth-sida.


Hannely skrev:
Vad svarade du ja på? Vi misstänker som sagt inte bandmask. Det hästen hade 300 EPG på var blodmask. Men enkel dos pyrantel tar väl samma som ivermectin, förutom styngfluga (och det har vi aldrig sett till)?
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 872
Senast: Takire
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 200
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp