Avmaskningsfråga.. igen.. men vad gör man inte...

A

asmodeus

Hej. För ett par år sedan hade vi en helt maskinfekterad unghäst, smittad med både blod och bandmask. Vi plöjde hela ena hagen och sådde nytt gräs där, sen stod han på Banminth varje månad i ett år, förutom en månad i augusti då de fick droncit (receptbelagd). Nu dog den hästen i höstas av andra orsaker. Hage nr två används aldrig på vintern den är ca 4 ha och används enbart av mina två hästar Dock är den inte "ren", eftersom de fick vistas där det året då den andra plöjdes (då han gick på intensiv avmaskning) Denna hage ska plöjas nu till hösten.

I år hade jag tänkt välja Ivomec, men då hade ägaren till vår inhyrda häst varit och köpt en spruta Ivermectin (utan kvitto) så igår satte jag och jämförde Ivomec med Ivermectin och de båda tar samma parasiter. MEN ingen av dem tar bandmasken. So, vad gör jag?

Man bör avmaska även mot bandmasken en gång i vår och en gång i höst, så vilket preparat väljer jag när jag bara har två - Droncit eller Banminth? Banminth är enklast och billigast, men då är jag rädd att min äldre häst som var tvungen att få lite för mkt förra året och då just banminth, att den inte ska ta lika bra på honom nu. Ponnyn vet jag inte hur de avmaskat genom åren. Hon får ställas in efter våra rutiner. Inga träckprovsråd, för just bandmask är mkt svår att se i microskop.

Tips någon?

Asmodeus

Sv: Avmaskningsfråga.. igen.. men vad gör man inte...

Ivomec ÄR ett ivermectin-medel, men du har ju rätt i att det inte tar bandmasken. Det finns ett medel som är kombinerat ivermectin och prazikvantel (som Droncit är) som heter Equimax. Det kan ju vara lämpligt hos er att ta en gång i år, antingen nu i vår eller i höst.

Jag skrev fel i första inlägget, noromectin var det visst. (trött)
Tack magdalena, Equimax är väl receptfri också vad jag vet? Eller hoppas iaf. Den finns inte på apoteket här, men de bör väl kunna ta hem den.

Noromectin är fortfarande ett ivermectin, liksom bimectin och diverse andra som kommit på senare år. Men Equimax är receptbelagt såvitt jag vet.

Equimax är receptbelagt.

Banminth tar vuxna bandmaskar i dubbel dos, Equimax tar mer stadier av bandmasken, plus att de tar allt som ivermektin tar (Equimax är kombinationspreparat med ivermektin i).

Droncit (tror jag det är) tar bara bandmask.

Eftersom ni tänkt maska med ivermektin så tror jag att ni är i samma sits som mig (som har bandmask och blodmask) och då borde ju equimax vara bäst. Equimax första och sista avmaskningen och så ivermektin de emellan?

Equimax kostar btw 200.50 kr/spruta..

Sen, att du behövde ta 'lite extra' banminth till ponnyn tror jag knappast du behöver oroa dig för att det gör att det inte 'ska ta' på ponnyn, hellre lite i överkant än i underkant på avmaskningsmedelsdoseringen, och du hars törre risk för resistens om du tar i underkant btw.

Men, har ni bandmask nu med så ni måste avmaska mot det, eller ska du avmaska för att vara 'på den säkra sidan'?

Du har missuppfattat mig. Det är min stora gamla (21) häst som fick mer avmaskning (banminth) än vad han kanske egentligen behövde förra året, eftersom unghästen var nersmittad. Min gamla hade inga parasitangrepp alls. Ponnyn flyttade till oss i februari och var nyligen maskad då.

Det jag frågade efter var om det fanns något annat alternativ än Banminth och Droncit mot just bandmask, eftersom jag gett av de två preparaten förra året,och jag har fått svar - alltså Equimax.

Och jo, jag avmaskar mot bandmask för att vara på den säkra sidan. Jag är ruinerad sen förra årets träckprovsundersäkningar. Det blir enl ett labbs priser runt 300 spänn extra för att kolla bandmask.

När vi plöjt och sått om den andra hagen kan man kanske gå över mer till träckprov istället för avmaskning så länge jag bara har äldre hästar, eftersom den ena hagen är "ren" numera.

Senast ändrad av en moderator:

asmodeus skrev:
Du har missuppfattat mig. Det är min stora gamla (21) häst som fick mer avmaskning (banminth) än vad han kanske egentligen behövde förra året, eftersom unghästen var nersmittad. Min gamla hade inga parasitangrepp alls. Ponnyn flyttade till oss i februari och var nyligen maskad då.

Det jag frågade efter var om det fanns något annat alternativ än Banminth och Droncit mot just bandmask, eftersom jag gett av de två preparaten förra året,och jag har fått svar - alltså Equimax.

Och jo, jag avmaskar mot bandmask för att vara på den säkra sidan. Jag är ruinerad sen förra årets träckprovsundersäkningar. Det blir enl ett labbs priser runt 300 spänn extra för att kolla bandmask.

När vi plöjt och sått om den andra hagen kan man kanske gå över mer till träckprov istället för avmaskning så länge jag bara har äldre hästar, eftersom den ena hagen är "ren" numera.

Ah, okej, nåja samma sak gäller ju även fast det var äldre valacken som fick dos i överkant. Men sorry, my mistake. =)

Fast equiemaxen är ju Droncit det med...bara att hälften råkar vara Ivomec. Så egentligen spelar det ingen som helst roll om man väljer att ge Droncit igen..dvs om du nu bara är intresserad av bandmasken vill säga.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en ny häst i juni förra året som efter träckprov fick positivt på stor blodmask efter odling (totalt 60 EPG liten/stor blodmask)...
Svar
1
· Visningar
1 380
Senast: Madick
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 528
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
259 861
Senast: sassiball
·
Hästvård Vi har en 7-åring hemma som har funnits hos oss i fyra år. När han kom som treåring var han inte mycket hanterad och gick inte att fånga...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 566
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!