Avmaskningschema

Sv: Avmaskningschema

Det funkar ju inte rikigt så att man ger samma medel på lika sätt varje år, men i grova drag ser det ut så här:

I maj avmaskar vi mot bandmask och/eller blodmask OM något träckprov visar att det behövs. 0 på träckprov = ingen avmaskning alls.

Tar sedan ett prov till när det aktuella medlets intervall (4-12 veckor) går ut, och behövs det så ger vi en dos till av samma medel som användes på våren.

I oktober (ungefär) ger vi Ivermektin mot styngflugelarven.

Kan inte någon svara mer när ni avmaskar mer exakt som.. "..i januari avmaskar jag mot det" och.. "..i oktober mot det".. osv. :D

I januari/februari avmaskas föl/åringar mot spolmask. Äldre hästar än så har i regel egen motståndskraft mot den parasiten. Bäst är att ta träckprov först och se om det verkligen behövs. Har unghästen spolmask använder jag Axilur, har den både spolmask och blodmask använder jag pyrantel.

I april är det dax att kolla upp lilla blodmasken, träckprov först, och så avmaskning efter vad provet visar. I de flesta fall räcker det att vänta med avmaskningen till 3 dagar före betessläpp/hagbyte. Varannat år ett ivermectin/moxidectin-preparat (var 8e/12e vecka) och varannat år pyrantel-preparat (var 4e vecka).

I september/oktober är det dax för styngflugan om den synts till, dvs hästarna haft ägg på sig. Har de det så är det ett ivermectin-medel som ges.

Misstänker man eller har fått bekräftat bandmask så bekämpas den gärna också på hösten (våren) med ett prazikvantelmedel. Pyrantel-år tas dubbel dos på våren om enbart misstanke finns.

I övrigt ingen avmaskning vintertid.

-kl-
tog träckprov på min nu då en annan häst i stallet hade sand, så skulle kolla om min hade det. hon hade ingen sand, däremot blodmask. är det lönt att avmaska nu eller kan man vänta till innan betesutsläppet? hon har inte magrat av utan hon är pigg och frisk i övrigt.

-kl-
tog träckprov på min nu då en annan häst i stallet hade sand, så skulle kolla om min hade det. hon hade ingen sand, däremot blodmask. är det lönt att avmaska nu eller kan man vänta till innan betesutsläppet? hon har inte magrat av utan hon är pigg och frisk i övrigt.

Avmaskningen är i första hand för att bryta smittcirkeln. Har du ägg i träcket nu så sprider din häst ägg och smittar hagen så hästarna få i sig ny smitta.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 581
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
281
Senast: Jeps
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
37
· Visningar
2 321
Senast: EZMK
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025