Avmaskningschema

Sv: Avmaskningschema

Jag köper "Kolla masken". Där finns allt för att ta träckprov. Avmaskning sker endast om det bevisligen förekommer mask hos mina hästar. Så jag slipper onödiga kostnader om hästarna inte har mask. Plus att jag skonar naturen från giftet i avmaskningsprodukterna. :D

Jag avmaskar allt som rör sig när det fryser och blir hårt i markerna...Väntar fortfarande på det....

Sen avmaskar jag innan jag släpper ut i sommarhagen, men i år så har sommarhagen haft pållar i sig även nu så det känns lite som överkurs....

Brukar vara noga med att skiffta hagskifte och att slå rator och mocka hagar.

Hur ser era upplägg på avmaskning ut?

Tar träckprov på våren och lägger upp schema efter det. 10% av hästarna brukar behöva avmaskas regelbundet. Då får de Cydectin första året (var 12e vecka, hoppar över vintern om den är "normal") och pyrantel-medel året efter var 4e vecka vår till höst, sen ivermectin var 8e vecka året efter det.

Stora marker, och skötsel av markerna ger minimalt parasittryck.

Jag avmaskar allt som rör sig när det fryser och blir hårt i markerna...Väntar fortfarande på det....

Sen avmaskar jag innan jag släpper ut i sommarhagen, men i år så har sommarhagen haft pållar i sig även nu så det känns lite som överkurs....

Brukar vara noga med att skiffta hagskifte och att slå rator och mocka hagar.

Men under hela vintern har dina hästar fortsatt sprida smitta i dina hagar, så varför väntar du? Det behövs MER avmaskning såna här milda vintrar. Tar du träckprov och vet att du har liten/ingen smitta så finns det ju ingen anledning att avmaska vid fruset heller.

Gå in på www.n-vet.se och kolla. Lite knepig sida att hitta på.
Om man skickar in träckprov på enskild häst så kollar dom inte (sätter odling) förekomsten av bandmask. Vill man ha det kollat så är det samlingsprov (från flera hästar) som gäller för att se om det finns bandmask i gruppen. För övrigt är det nog stora och lilla blodmasken som man odlar för att vara säker på vilken det rör sig om.
Synd om dom som bara har en häst då, tycker jag.

Jag köper också "kolla masken-kit". Har inte behövt avmaskat på drygt två år! Kanon!

I såna här geggtider går mina hästar i små tråkiga grushagar som mockas varje dag så de sprider inte så mkt smitta faktiskt.

Och när de fryser flyttas de till en hage som stått tom länge och sen när det blir sommar så flyttas de till en annan hage som stått tom länge.....

I såna här geggtider går mina hästar i små tråkiga grushagar som mockas varje dag så de sprider inte så mkt smitta faktiskt.

Och när de fryser flyttas de till en hage som stått tom länge och sen när det blir sommar så flyttas de till en annan hage som stått tom länge.....

Suveränt att kunna mocka varje dag! Det gör ju att man slipper avmaskningen.

Jag avmaskar men Banminth på våren just innan de går ut på grönbete och sen med Ivomec på hösten när de ska gå över till vinterhagarna, har alltid gjort så och inte haft några problem

Träckprov på våren, före betessläpp.
Lämpligt avmaskningsmedel ges till de som har mask (sällsynt...), inte annars.

Styngflugan brukar visa sig under sommaren, så alla får en dos Ivermektin på hösten.

Jag avmaskar men Banminth på våren just innan de går ut på grönbete och sen med Ivomec på hösten när de ska gå över till vinterhagarna, har alltid gjort så och inte haft några problem

Om du inte har några problem med den avmaskningen, skulle det ju vara guldläge för träckprov. Det är ju stor chans att du inte behöver avmaska alls!

Och problem och problem... vissa hästar kan sprida stora mängder ägg utan att det syns något på dem.

Så här ser vårt tänk ut:

* I maj flyttas hästarna till en "vårhage, förbete" innan de flyttas skall de avmaskas eller uppvisa lågt värde i träckprov

* Innan de går över på sommarbeteshagar avmaskas de som inte visade lågt träckprovsvärde 1 månad tidigare.

* En avmaskning under sommaren (inte alla år och vissa år flera gånger)

* En avmaskning innan de går tillbaka till vår/hösthagen

* årets sista avmaskning när gräset är slut i vinterhagarna (stora hagar som tyvärr ingen skulle mäkta med att mocka), oftast någon gång i oktober.

Vi har kört vartannat år Banminth och vartannat år Ivermectinsubstans. Om vi sett styngfluglarvsäggg, blir det Ivermectin på årets sista avmaskning. En Banminth avmaskning brukar vara dubbel för att ta ev bandmask.
När vi i våras tog träckprov på 2 av stallets 4 hästar hade bägge dessa noll i parasitägg. Så även om jag inte är helt nöjd med hagarna, inte har några kossor att sambeta med, så verkar vårt upplägg ha fungerat.

Jag skickar in träckprov. Då vet man om man behöver avmaska, och mot vad man ska avmaska om det behövs. Hoppas att fler folk börjar skicka in träckprov istället för att avmaska på rutin som man gjorde förr... Detta för att slippa resistenta maskstammar...

Kan inte någon svara mer när ni avmaskar mer exakt som.. "..i januari avmaskar jag mot det" och.. "..i oktober mot det".. osv. :D

Jag avmaskar innan betesgången o efter betesgången.
Dom flesta ja känner gör på detta viset :smirk:

Det är ju liksom svårt, eftersom det beror på vad träckprovet visar.. ;)

Och, om vi får nån kyla på vintern eller inte..

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 581
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
281
Senast: Jeps
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
37
· Visningar
2 321
Senast: EZMK
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025