avmasknings medel till dräktigtsto?

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

nettan81

Jag kommer gå imot dom flesta hästmänniskor nu, Men jag tänker inte slänga ut 2500 kr på kolla masken vilket det skulle kosta med antalet hästar jag har.

så vilket skulle ni avmaska erat dräktiga sto med? Tror hon aldrig är avmaskad men vet ej.

Sv: avmasknings medel till dräktigtsto?

Om hon aldrig är avmaskad skulle jag ta ivomec.Det är ju endå receptbillagt nu mera så hör med veterinären när du ringer om recept.

Kan du inte ta samlingsprow då? På sikt lär du ju tjäna på att weta parasitstatus jämfört med att rutinmässigt awmaska de många hästarna.

Seriösa weterinärer skriwer inte ut awmaskningsmedel utan parasitkontroll. Detär ju det som är poängen med att medlen är receptbelagda.

Jag förstår poängen med parasit kontroller och tycker att dom är bra (menar inte att vara negativ)men har man mkt häst så blir det oerhört dyrt med kolla mask,bra att du skriver att man kan ta samlingsprov har inte tänkt på det,men har en mask och man tar ett samlingsprov så måste man ju avmaska dom andra 4 för man vet ju inte vem av dom som har mask,eller hur går det till?I mina tankar borde ju själva provet vara billigare och avmaskningsmedlet dyrare,men här är det ju tvärtom.Sen ser jag en annan risk med att ha maskmedlet receptbillagt,det finns de hästägare som anser att det är oerhört krångligt att ta sig för o ringa om recepten o därför struntar i att avmaska sina hästar.Vet att det är recept billagt för en god sak men det finns två sidor på allt.Många veterinärer som jag har haft kontakt med om avmasknings medel suckar o stönar för att man nu mera måste skriva recept och tycker att man får yttligare en arbetsbörda och många veterinärer skriver ut medel för mer än vad man behöver för att man ska ha extra hemma.

Cydectin comp bör inte användas till dräktiga ston. Jag fick det utskrivet av veterinär efter att ha gjort träckprov men när jag läste bipackssedeln stod det bör ej ges till dräktiga så jag fick ringa vet igen och fick i stället equimax. Detta för att träckprovet visade bandmask vilket kanske inte är det vanligaste men så var det förra året hos mig.

Det finns billigare alternativ än kolla masken.
Hör med distriktsveterinärstationen eller närmsta hästklinik. De kan vara betydligt billigare på träckprov.
Det finns också maskkoll på nätet, de är billigare när man köper materialet vintertid.
// Linda

Vad fick du 2500:- i från ? Har du 8 eller 9 hästar ?

kollamasken 294:-/st
8 hästar = 2352:-
9 hästar = 2646:-

Individuella prover maskkontroll 3-12 hästar 179:-/st
8 hästar = 1432:-
9 hästar = 1611:-

Det klart billigaste i längden är att ta kontroll över situtationen. Träckprov är till som ett hjälpmedel att få markerna parasitfria och därmed minska smittan hos hästarna och därmed slippa avmaskningen.

En häst med helt okänd parasitstatus skulle jag aldrig avmaska bara sådär.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 014
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar