Avmaskning !!

N

Nathaaliiie

Hej! Har precis köpt ett halfingersto på 6 år som avmaskats med Novimec förrut, och ägaren sa att vi skulle maska henne med samma medel nu igen vid betessäsongens slut. Så vi ringde till en vet och bad om att få Novimec utskrivet, men när vi sen skulle hämta ut medlet så var det istället Noromectin. Har det nån större betydelse ifall vi använder Noromectin istället? Sen har jag läst något om att det är nån slags "behandlings intervall" var 8:e vecka efter det, vad menas med det?
MYCKET TACKSAM FÖR SVAR, STRESSAD !!

/ Nathaaliiie

Sv: Avmaskning !!

Hej hittar inget maskmedel som heter Novimec, men Noromectin innehåller Ivermectin. Det finns fler t.ex Ivomec som har ett liknande namn som innehåller samma substans. Du kan inte hört fel? Annars ring vet. å fråga om du är osäker. Eller nån annan kanske känner till det, har inte maskat på flera år då proven varit okej ända sedan unghästen hade springmask så det kan ju ha kommit nya sorter!

Avmaska nu om ägaren sa det, men innan nästa avmaskning är det dax att göra träckprov. Om inte hästen haft styngflugeägg på benen (små gula prickar) blir det här sista avmaskningen för året. Det är blodmasken du avmaskar emot och den bekämpas bara under grässäsongen.

Behandlingsintervall på 8v betyder att när du avmaskar blir du av med smittan från hästen (ägg) i 8 veckor sen har nya maskar vuxit till sig och börjar lägga ägg igen.

Tack! Så betyder det att man måste maska på nytt efter 8v eller är det träckprov till våren som gäller? Biter Noromectin mot blodmask?

Tack! Så betyder det att man måste maska på nytt efter 8v eller är det träckprov till våren som gäller? Biter Noromectin mot blodmask?

Som jag skrev ovanför, det här blir årets sista avmaskning OM hästen inte har haft eller får styngflugeägg på sig.

Noromectin tar två stadier av blodmask.

Noromectin tar två stadier av blodmask.

På bipacksedeln under "Noromectin vet pasta, används för behandling av följande inälvsparasiter hos häst" står det:

Stora strongylider
Små strongylider
Lungmask
Springmask
Spolmask
Magmask
Fölmask
Trådmask (Nackbandmask)
Styngflugelarver

Efter varje mask står det dessutom massor av latinska namn, olika stadier osv.
Det står dock ingenting om nån blodmask! :confused:

Ursäkta att jag är lite seg, aldrig gjort sånthär förut!:crazy:

På bipacksedeln under "Noromectin vet pasta, används för behandling av följande inälvsparasiter hos häst" står det:

Stora strongylider
Små strongylider

Lungmask
Springmask
Spolmask
Magmask
Fölmask
Trådmask (Nackbandmask)
Styngflugelarver

Efter varje mask står det dessutom massor av latinska namn, olika stadier osv.
Det står dock ingenting om nån blodmask! :confused:

Ursäkta att jag är lite seg, aldrig gjort sånthär förut!:crazy:

det fetmarkerade är blodmask

Hej! Har precis köpt ett halfingersto på 6 år som avmaskats med Novimec förrut, och ägaren sa att vi skulle maska henne med samma medel nu igen vid betessäsongens slut. Så vi ringde till en vet och bad om att få Novimec utskrivet, men när vi sen skulle hämta ut medlet så var det istället Noromectin. Har det nån större betydelse ifall vi använder Noromectin istället? Sen har jag läst något om att det är nån slags "behandlings intervall" var 8:e vecka efter det, vad menas med det?
MYCKET TACKSAM FÖR SVAR, STRESSAD !!

/ Nathaaliiie

Det är samma som ivomec fast billigare och det är den du ska använda nu efter betet mot bla styngflugans larver!

Det är samma som ivomec fast billigare och det är den du ska använda nu efter betet mot bla styngflugans larver!

Alldeles rätt, men för att inte hästen ska återinfekteras av styngflugelarver väntar man med avmaskningen tills efter första frosten så flugan gett sig för året.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 226
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 660
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar