Avmaskning?!

Sv: Avmaskning?!

Med all rutinmässig och onödig avmaskning får vi fler resistenta maskar och i slutänden innebär det att våra vanliga avmaskningsmedel inte kommer vara verksamma alls.

Jag förstår inte :confused:

Om det inte finns några maskar vid avmaskningen, hur kan de då bli resistenta?

Jag förstår inte :confused:

Om det inte finns några maskar vid avmaskningen, hur kan de då bli resistenta?

Rester av avmaskningsmedlet kommer ut via kattens avföring/urin, ut i miljön och når maskarna den vägen. Precis som med antibiotika. Antibiotikarester går ur oss via urinen, ut i reningsverken där mängder av bakterier finns och de kan utveckla resistens mot antibiotikan.

Jag hatar mask! Jag är till och med rätt för daggmask!!! Och Hallonmask!!! När våra katter flyttade in för ett år sedan kräktes en av dem upp en bandmask på mattan!!! Jag avmaskar hellre en gång för mycket än en gång för lite, men jag måste kanske lära mig att stå ut med mask!!! Jag kan inte sätta på en daggmask på en fiskekrok och mask i bajs eller spyor är snäppet värre.

Jag hatar mask! Jag är till och med rätt för daggmask!!! Och Hallonmask!!! När våra katter flyttade in för ett år sedan kräktes en av dem upp en bandmask på mattan!!! Jag avmaskar hellre en gång för mycket än en gång för lite, men jag måste kanske lära mig att stå ut med mask!!! Jag kan inte sätta på en daggmask på en fiskekrok och mask i bajs eller spyor är snäppet värre.

Uppspydd mask är verkligen det äckligaste som finns. :crazy: Gammelkatten har spytt upp mask några gånger och fy f*n... det har tom. hänt att maskhelvetet har rört på sig! :eek:

"våran" mask rörde sig också och jag drömde mardrömmar efter det:eek:

Men hur kan man se på katten att det kan ha mask då?

Men hur kan man se på katten att det kan ha mask då?

Ibland kan man se maskar runt analen, maskar som fastnat på svansens undersida, matt päls, fällning, kräkningar, gaser i magen och hosta kan vara tecken på mask. Jag har säkert missat några symptom.

Men med regelbundet menar jag dagligen. Så fort du slutar ge medlet går katten utan skydd.

Katter klarar f ö av mask rätt så bra på egen hand. Utekatter som tar egna byten är ju mer eller mindre kroniskt infekterade utan att det öht. märks på dem. Min huskatthane som bor kvar som utekatt hos mamma behöver avmaskas en gång om året, så har det varit stadigt sedan han var 1 år. Varför skulle man avmaska honom oftare än så när han uppenbarligen inte mår dåligt av masken oftar än en gång om året?

Med all rutinmässig och onödig avmaskning får vi fler resistenta maskar och i slutänden innebär det att våra vanliga avmaskningsmedel inte kommer vara verksamma alls. Då krävs receptbelagda och starkare medel med allvarligare biverkningar och till slut blir maskarna resistenta mot de medlen också. Vad ska vi göra då? Inga verksamma medel alls och maskangrepp kommer återigen bli ett livshotande problem för utekatterna.

Jag håller med dig. Jag menar bara att det måste ju finnas en orsak till att veterinärer förut har sagt att man ska avmaska katter 1 gång/år. Att det då räckte för att hålla masken borta. Men det ändras ju hela tiden även med andra djur.

Man trodde väl att det var lugnt att ge dem rekommendationerna precis som man en gång i tiden trodde det var lugnt att ge antibiotika lite hur som helst.

Kommer inte riktigt ihåg. Bara att Axcilur tar mer än Drontal. Men vad jag har läst här så är inte Axcilur det bästa heller.

Drontal tar:

Spolmask: Toxocara cati (syn. mystax).

Hakmask: Ancylostoma tubaeforme, Ancylostoma braziliense.

Bandmask: Echinococcus granulosus, Echinococcus multilocularis, Dipylidium caninum, Taenia spp., Mesocestoides spp., Joyeuxiella spp.

Axilur tar:

Adulta och larvala stadier av spolmask (Toxocara canis, T. cati , Toxascaris leonina)

Hakmask (Ancylostoma caninum, A tubæforme, Uncinaria stenocephala)

Piskmask (Trichuris vulpis), lungmask (Aelurostrongylus abstrusus), magmask (Ollulanus spp.)

Bandmask (t.ex. Tænia pisiformis, T. hydatigena, T. tæniæformis, T. ovis, T. cervi, T. serialis och Mesocestoides spp.).

Axilur är det bredaste medlet man kan använda, men det är också bredspektrummedel man bör vara mest försiktig med eftersom överanvänding av dem leder till resistens hos fler sorters mask än om man använder smalare medel.

Ok - tack.

Det braiga med Drontal tycker jag är att man bara behöver ge en enda tablett. Jag avmaskar sällan och har aldrig sett mina ha mask men man kanske ska klämma in en Axilurkur nån gång om man vet att de har mask.

Det tycker jag oxå är bra med Drontal att man inte behöver ge hundra tabletter. Så är det med Axcilur..

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Jeps
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka