Avmaskning

P

piggis_83

Om man avmaskade med Fyrantel innan betet, när ska man avmaska med det nästa gång? Nu eller efter betet?

Sv: Avmaskning

Varje substans har ett intervall som man ska följa, vissa ska ges var 4:e vecka, andra var 8:e och en del var 12:e vecka.

Fyrantel ska väl ges var 4:e vecka, om jag inte minns fel, så du bör nog ha gett ett par omgångar under sommaren som gått...
Men som sagt, jag kan vara ute och cykla, så läs på förpackningen! (eller så får du det rätta svaret här i tråden! :idea: )

Okej jag kunde nämligen inte hitta ngt på förpackningen om intervallen!
Jaja jag avmaskar nu då o sen en gång till efter betet. Tack tack.

Det borde ju finnas en bipacksedel i varje förpackning ?!...Dessutom finns ju fass djur på internet och även peronalen på apoteket som kan informera. Du menar väl inte du maskar bara på känn ? Hur vet du att det du maskar mot just NU är mottaglig då du inte följt intervallerna ?

Oj oj oj förlåt så mycket för att jag har glömt.
Tror det blir bra ändå för jag har avmaskat idag o sen blir det en gång till om en månad för det blir ungefär i slutet på betet då.
Förr har vi bara avmaskat innan o efter betet med fyrantel, o våra hästar lever ännu tro det eller ej....

Vet inte om jag vågar ställa följdfrågan (med risk för att va djurplågare???): hästen går i hage 1 2-3 dagar till (har avmaskat idag), därefter byter jag till annan hage. När kan man släppa över hästen till hage 1 igen utan att hästen maskangrips? Alltså hur länge "överlever" maskarna i hagen?

Men skärp dig ? Vad finns för mening med sånna dryga svar ?? Har jag skrivit något som du anser vara hemskt elakt eller vadå ? :mad:

Förövrigt så kan blodmasken överleva hela vintern i hagarna...den är inte parasitfri förräns ev om 1 år.

Såklart hästarna överlever, varför är du så dryg? I år har vi inte avmaskat alls, men då har vi å andra sidan tagit träckprov som visar att vi har bra avmaskningsrutiner och bra hagar så vi inte har något parasittryck att tala om. Träckprov igen nästa år för att kolla hur det står till då. Blir billigare än att avmaska!

En hage behöver vila 2 hela säsonger för att vara maskfri, dvs två vintrar eller två somrar (med icke-säsongen också vilande förstås), dvs nästan 1½ år.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Alla hästar har en mer eller mindre mängd mag- och tarmparasiter och det är när dessa nivåer stiger över ett gränsvärde som vi behöver...
Svar
3
· Visningar
920
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: screen
·
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 367
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar