Avmaskning!!

L

Lord Owen

Jag blir så TRÖTT!! Själv har jag avmaskat hästarna 2 gånger om året (före betet och efter, vår och höst) men nu har jag hört mig för lite och en del säger att man ska avmaska 4 gånger per år och andra säger 1 gång medans en del säger 3 gånger!! :mad:
Vad är egentligen det bästa för hästen, jag menar det är ju ändå ett gift man ger den så för många gånger kan ju knappast vara bra et heller?!

Sv: Avmaskning!!

Det står på varje preparat man använder i vilka intervaller det ska användas.

Cydectin tex avmaskar man med med tolv veckors mellan rum, och det blir väl kanske två gånger på en sommar, i princip för o efter betet.
Fyrantel eller hur det stavas ska man använda var fjärde vecka. (första gången före och sista gången efter betet och däremellan med fyra veckors intervall)

Så det står på varje förpackning.
Så det är inte fel att avmaska fyra gånger tex, om det är det som rekomenderas, anser jag iaf.

Jag håller mej till de rekomendationerna som står, eftersom det är rekomendationer på när medlem kan verka och larverna tas i det rätta stadiet.

Sen kan ju larverna bli resistenta och det är därför man byterverkningsmedel med ett par års mellanrum. Vi har ett verkningsmedel i två år och byter sen och har det i två år.

(Sen är ju tex cydectin dyrare och fyrantel billigare så det blir nog ungefär lika dyrt oavsett hur många gånger det preparatet används under året.)

Det finns flertalet tidigare trådar här på Bukefalos, bland annat:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=527324
använd sök-funktionen så finner du flera.

Varför avmaskar du, och vad vill du uppnå med din avmaskning? Det är en viktig fråga för svaret bör ju ge den strategi du använder.

Visst är avmaskningsmedlet ett gift, men RÄTT använt kanske du inte behöver avmaska så ofta. Trots allt så spelar hagarna väldigt stor roll, för det blir ju egentligen för dem som man avaskar ...

Hur ofta och med vad du ska avmaska beror ju på vad hästarna har för parasiter. Den slentrianmässiga avmaskningen med X antal avmaskningar per år är sådant som skapar resistenta parasiter. Vi i vårat stall, eller rättare sagt i våran hage, tar träckprov på hästarna vår och höst. Genom detta förfarande får vi reda på först och främst OM de har parasiter och i så fall vad. Därefter kan vi välja rätt preparat och rätt intervall. Dock har det visat dig att vi har ytterst lite mask på våra hästar. Två av fem var helt fria, en visade ytters lite lilla blodmask, en måttligt lilla blodmask och en med liiiiite bandmask.

Man får heller inte glöma av hagarna, precis som ang nämner. Det är en annan mycket viktig aspekt vid maskbekämpning. Det finns olika medtoder hur man kan hålla nede parasitbeståndet, t.ex. kan man låta olika djurslag beta av hagarna i olika intervaller. Man bör också mocka ur hagarna med jämna mellanrum. Du kan läsa mer på SVA:s hemsida eller beställ deras lilla hästbok. Där står en hel del om maskbekämpning.

Mvh//LG

Dock, har ni bandmask på träckprov på en häst ska alla avmaskas mot det. Endast 25-40% av de som har bandmask visar detta på träckprov.

De är nog inte bra för naturen heller, dessa gifter. Ännu ett argument för återhållsamhet?

LIA

Magdalena skrev:
Dock, har ni bandmask på träckprov på en häst ska alla avmaskas mot det. Endast 25-40% av de som har bandmask visar detta på träckprov.

Vem har sagt att vi inte har avmaskat mot bandmask??? Förekomsten var dock så låg att det inte fanns stor mening att avmaska mot den enligt vets rek. Dock kunde vi avmaska mot bandmasken till våren om vi absolut kände att vi måste.

Denna lilla mängd som den ena hästen visade har nog alla hästar precis som du säger, samma sak med blodmasken, men förekomsten var så låg att vi kunde anse alla hästar fira från alla sorter av maskar faktiskt (enl. vet).

Mvh//LG

Jag sa inget om att ni inte avmaskat, utan bara förtydligade eftersom det lät på ditt inlägg som att man bara behövde avmaska den som hade det. Det är ju många som läser och lätt missförstår.

Att förekomsten var låg är ju heller inte säker iom att så lite visar sig i träckprovet (när det gäller bandmask).

Alla säger olika men på många medel står det att man ska avmaska var 6-12 vecka å det är att utmana ödet å göra maskarna resistenta.Jag avmaskar före å efter betet, mina hästar mår bra å veterinärerna tycker att mina avmaskningsrutiner ser bra ut.Om ngn äst kommer till stallet som ser bukig/mager ut avmaskar jag extra.

Vad som står på respektive medel är ju bara hur länge dom håller äggutskiljning...inte att man ska...Sedan står det väl int 6 V..utan 4, 8 eller 12.. ?

Tja, vill du vara säker på att du har goda rutiner är det lätt att kolla - ett träckprov talar ju om hur effektiv er strategi varit hittills. Vad gäller veterinärer så har de ett BRETT kompetensområde inom många olika djurslag, men alla är inte superduktiga på parasiter.

vad kostar ett sådant här träckprov??
hör också till de förvirrade ang avmaskning så det kanske hade varit något för mig... men kan jag ta ett på min häst och det ger ett vägledande svar även om de andra i stallet inte är intresserade?

chrysler skrev:
Alla säger olika men på många medel står det att man ska avmaska var 6-12 vecka å det är att utmana ödet å göra maskarna resistenta.Jag avmaskar före å efter betet, mina hästar mår bra å veterinärerna tycker att mina avmaskningsrutiner ser bra ut.Om ngn äst kommer till stallet som ser bukig/mager ut avmaskar jag extra.

Vilka medel står det så på?

Måste bara få fråga. Är det att föredra ett träckprov på min ettåring nu i januari innan avmaskningen för att se om det finns nått? Eller är det bara att avmaska när dom är så små?

Jag var inne på Vidilab och jag undrar är det 501 som gäller för min pålle eller?

prov 501 tog vi på våra hästar, det var det provet jag vart rek. av vidilab när jag pratade med dom.

Kod 501 = kvantitativ där man ger ett EPG-tal (ägg per gram träck) av de vanligaste maskarna, alltså ett "standardprov"
Kod 504 är en utökad 501, alltså kvantitativ EPG-räkning + en extra undersökning som talar om förekomst/ej förekomst av bandmask

Kvantitativ = mängd av olika maskägg

Kvalitativ = förekomst/ej förekomst

Jo precis!
Jag har talat med 3 olika veterinärer som tyckte mina avmaskningar verkade bra.
Mina hästar är i bra hull, bra hårrem, päls mm.
Har aldrig haft problem med ngt så jag tror iaf det visat sig om det inte funkade.
Hade en kompis häst i stallet för flera år sedan som jag tyckte såg mager ut å avmaskade den, det kom ut maskar i träcken så där var det inte så jättebra skött :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 588
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka