Avmaskning

L

Lola_97

hur viktigt är det att följa intervallerna?

Stallets hästar avmaskades i slutet av maj med banminth innan dom släpptes på bete! Nu är det desvärre så att endast jag avmaskat igen! Då jag tycker att det är "bortkastat" att avmaska bara en gång om man inte vet hur mycket mask hästarna har. Eller det är väl lika "onödigt" att avmsaka om man nu inte vet om hästen har mycket mask eller inte!
Träckprov är tyvärr inte gjort!

Hästarna maskades förra året med dubbel dos banminth och sen körde jag intervallet hela sommaren och ivomec till hösten! Dom hade också dubbel dos men sen bara ivomec till hösten! Dock gjorde nog inte det så mycket då sommarhagen va parasitfri. Jag flyttade dig första september så min sommarhage hade inte varit det!

Vi hade ingen styngfluga vad jag såg. Visst är det onödigt att ta ivomec då?!

Ska jag fortsätta avmaska min häst med banminth och följa intervallarna? Det hjälper kanske inte så mycket om inte dom andra gör det!? Vi låter hästarna gå på bete till början av oktober. Ska jag maska ända till då och köra med sista banminth sprutan början av oktober innan vi flyttar hem dom?
Ivomec behövs väl inte om jag inte ser några ägg på benen?

Vinterhagen dom gått i är ganska liten (5 hästar). Vi har försökt att mocka ur den så gått det går över vintern. Men till våren va det rena bajssörjan som vi senare mockade ur då det torkat upp lite. Nu är den ren och fin!
 
Ivomec behövs inte om ni inte sett styngflugeägg. Det spelar ingen roll om du avmaskar din, den kommer tugga i sig lika mycket smitta som de andra ändå och ha samma mängd mask i höst... Hur stort är betet och hur många hästar går där?
 
Avmaskningsrutinerna är lite si och så då alla tycker olika! Blir till att ta träckprov till nästa vår (samlingsprov kanske) för att verkligen veta hur vi ska göra!
Grejen är den att min häst åkt iväg på bete under sommaren, juni och juli! Hon går på ett bete på ca 3-4 Ha där går det 6 hästar sammanligt! Har ingen anning om hur dom maskat! Dom maskade innan betessläppet i alla fall. Sen vet jag inte!
Dom andra hästarna i "mitt" stallet går hemma på bete, 3 stycken, på ca 1-1½ Ha.
En av dom hästarna flyttar ut till betet jag står på nu i helgen!

Så det blir bortkastade pengar för min del om jag avmaskar och ingen annan? Hjälper det inte ens lite?
 
Hur ska man få andra att förstå att man bör följa intervallerna om man inte har parasitfritt bete och inte tagit träckprov?
 
Du skriver ut artiklar från Hippocampus och Ryttartorget om avmaskning och sätter upp i stallet :D
 
Här kommer ett litet ur klipp från Läkemedelsverkets hemsida om IVOMEC... :)

Vad används läkemedlet för?
Förebyggande och behandlande mot sjukdomar orsakade av invärtes parasiter.
Läkemedlet är effektivt mot följande parasiter:
Rundmaskar i mage och tarm: Könsmogna, larvala och blodkärlsstadier av stora
blodmasken. Könsmogna och larvala stadier av lilla blodmasken, spolmask och
springmask. Könsmogna stadier av magmask, trådmask och lilla magmasken.
Lungmask: Könsmogna och larvala stadier av lungmask.
Övriga rundmaskar: Larvala stadier (mikrofilarier) av nackbandmask.
Styngflugelarver.
:) :) :)

Så här står det om banminth...

Vad används läkemedlet för
Avmaskningsmedel mot rundmaskar (dvs stora och små blodmaskar, spolmask,
piskmask) samt mot bandmask.
:) :) :)

och så här står det om fyrantel..

Användningsområde
Infektioner av stora och små strongylider, spolmask, springmask samt bandmask
hos häst.

:) :) :)
 
Hejsan :)
Jo det vet jag :)
Men eftersom vi kör med banminth och banminth:en tar samma maskar som ivomec förutom styngflugan, så är det ju onödigt att byta maskmedel utan bättre att köra samma året ut!
 

Liknande trådar

Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 871
Hästvård Jag har fått problem med springmask på min häst. Har varit hästägare i 22 år och aldrig drabbats av detta elände. Haft min häst sedan...
Svar
4
· Visningar
2 050
Senast: Manji
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 640
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Efter att ha lagt ihop pusselbitarna har jag kommit fram till att min häst troligtvis har nackbandmask. Han är en 4:årig kwpn import...
Svar
17
· Visningar
11 073
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp