avmaskning

sweep

Trådstartare
jag ska låna en häst som ska gå ihop med Attack på bete..
tydligen så blev han avmaskade idag med banmint men jag ska ge ivomec till Attack.

Hur fel blir detta?
gör det nått att dom fått två olika?

Minns inte om banminth och ivomec tar olkia sorters maskar, men om det är så, så finns det ju risk att hästarna smittar varandra med varandras maskar.

Nej då! Båda tar blodmasken, vilket är den man vill åt på sommaren. Enda skillnaden är att Banminth inte tar styngfluga, men i dubbel dos har verkan på bandmasken. Och så intervallet förstås.

Hur ser hagen ut (storlek, antal hästar och är den betad tidigare år av hästar)? Hur gick nykomlingen på bete förra året och hur sköttes avmaskningarna då?

"Hur ser hagen ut (storlek, antal hästar och är den betad tidigare år av hästar)?"

det är flera "små" hagar varav en användes förra året(2 hästar). dom andra har vilat i nått år. det kommer gå 2 hästar på bete.
http://w1.573.telia.com/~u57304960/bilder/hagen.jpg (vi måste dela upp hagarna i flera delar för det är diken mellan ängarna och det är väldigt blött där och vi vill inte förstöra makerna helt..)

"Hur gick nykomlingen på bete förra året och hur sköttes avmaskningarna då?"

han gick inte på bete förra året och jag har ingen aning om dom avmaskade då (ridskolehäst)

Då lär det vara relativt parasitfritt redan, och lånehästen också. Du skulle jag låta honom hoppa över när han egentligen borde avmaskas och sen hänga på med Ivomec när du tar Attack nästa gång.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
936
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka