Avmaskning

E

emely

Jag fick hem mina föl i december.De är födda i maj 03. Fick informationen om att de var avmaskade.Vilket de inte var.
För lite över en vecka sedan började den ena att magra. Jag avmaskade då med ivomec efter råd från apotek. Då kom det ut 2cm långa knubbiga maskar. De var röda i färgen och hade lite svarta streck.
Nu en vecka efter så fortsätter min bäbis att magra och nu är det fara och färd för hans hälsa. Han busar inte mer och vill inte kela, han är så hungrig och hela hans dygn går ut på att äta.
Har rådfrågat vet om vad jag ska göra och han sa att jag måste avmaska med banminth (bandmask, dubbel dos) nu innan vi går vidare. Sen blir det totalrengöring av hela boxen.

Jag har dubblat hans fodermångd och han har fri tillgång till bra hö dygnet runt.
Min stackars lilla pålle mår inte bra och igår grät jag av förtvivlan, helt säker på att han skulle lämna mig. :cry:

Någon som varit ute för liknande?

Vad är det för skum veterinär? Snarare spolmask som ställer till det hela. De maskar som kom ut låter som styngfluga. Det finns flera exempel på när Ivomec inte tar spolmask som den ska.

Jag skulle skicka in träckprov snarast (du får svar samma dag som provet kommer in om du skickar till VidiLab). Har hästen väldigt mycket spolmask får man vara försiktig med hur man avmaskar.

Jag tycker du skall ta kontakt med en vet igen, det kan vara så illa att ivomecen dödat så mycket mask att det blivit stopp i tarmarna och hästen får kolik...han låter lite väl dålig för att "bara" ha mask.....sen att ivomecen inte alltid tar spolmasken har jag varit med om med min 03:a....

han är inte förstoppad. Avföring är som den ska. Det enda är att han är lite hängig och inte sig själv. Vilket är förståligt när han magrat så mycket. Han växer väldigt mycket just nu också så han behöver mycket energi, har han då något som stjäl det han får i sig så kan man förstå hur han måste känna sig.

Ska jag inte avmaska igen då?
Läget är akut och pollen måste gå upp lite nu. Jag är orolig för hans utveckling.

En annan vet sa att masken inte borde orsaka ett sådant problem, medan den andre säger att bandmasken kan göra det.

Han har även blivit aggressiv när han får sin mat och det är knappt att jag får vara där. Jag kan inte stoppa i honom mer mat, han är shettis och det finns begränsningar för hur mycket hans mage tål.

Ska man ringa annan vet?
Hur mycket kostar treckprov?

Nej, det låter ju lite konstigt att det nästan är fara för hans liv...träckprov går på ca 300(mindre än) har jag för mig...min 03:a hade otroligt mycket mask, hon sket mask i 12 dgr...allt mellan 30-95 spolmask(bara det hon fick ur sig på natten, dagen var säkert lika mycket) och hade alltså varit avmaskad enl rekommendationer(med ivermectin preparat)...sista sprutan gav jag en hel spruta banminth...då först blev vi av med spolmasken(enl träckprov)
Nu ska jag skicka in ett prov igen och se hur hon ligger till..
Enl vissa så finns det idag vissa bestånd av spolmask som är resistenta mot ivermictin medel...inte alls bra...

Enl vissa så finns det idag vissa bestånd av spolmask som är resistenta mot ivermictin medel
De är inte resistenta, utan på vissa stammar har medlet dålig effekt.

enl AM så hade det sagts att dom var resistenta och "stammarna" byts ut vart annat år...så NÄSTA år så är det en ny besättning och förhoppningsvis så tar ivermectinen dessa då.....men i år blir det intensivmaskning, iofs KAN jag ju ha missuppfattat....

Undrar vad det är för skum typ som sagt något sånt... Källan till den forskningen skulle vara intressant att se.

Nej, nu tvivlar jag att det är fara för hans liv men veterinären skrämde mig rätt rejält. Vet sa att jag fick vara beredd på att köra iväg med honom och lät inte alls positiv medan den andre sa att det inte var någon fara. Vem litar man då på?

Nu ikväll var han piggare, skönt att se att uttökningen av fodret hjälper lite i alla fall.

Eftersom han var så lugn ikväll kunde jag undersöka honom grundligt. Då märkte jag att ett stort parti på halsen saknade päls in på skinnet.

Vad kan det vara?
Kanske bäst att dra ut vet ändå så han får gå igenom dem grundligt? Vet vill inte gärna komma ut just nu eftersom det går kvarka och hästhosta i området. Det hade varit snyggt att dra på dem det också.

Jag får skicka in provet och se vad det visar. Ska jag avmaska om det visar på mycket mask. Är det inte farligt för hästarna om man avmaskar för tätt?

Nu kan jag sova i natt i alla fall, eftersom han var så pigg ikväll. Man blir ju lite orolig när ens bäbisar blir dåliga. Har aldrig varit med om detta innan.

Visst vet veterinärerna mycket men man vill ju höra sig för ändå. För de vet inte alltid bäst har jag märkt.

Jag o Virre var där o hälsade på i söndags...hon sa det då, vet inte vem som sagt det faktiskt....

Jag har skickat vidare det påståendet till B, ska bli intressant att höra om hon hört nåt liknande.

Och jag är nyfiken på HUR "stammarna" kan bytas ut varannat år... Spolmasken är aktiv året runt, och det är ju de "resistenta" som släppt ägg som utvecklas. Det går inte ihop riktigt.

fast det hade nog med att dom "byter" ut stammen för att dom kommer att maska banminth var 4:e vecka nu så den "gamla" stammen försvinner.....spolmask finns ju alltid, men kanske inte denna "stammen " om ett år.....

Hur mycket mat?

Vad och hur mycket mat får han? Hur kan han vara hungrig och kasta sig över maten om han har fri tillgång? Och hur kan han ha fri tillgång men ändå inte "få så mycket för magen"?

Att avmaska med vanlig dos B var 4e vecka har INTE samma effekt som den högre dosen du gav (och sen var din ju maskfri mer än 4v). Jag tror tyvärr att de kunde fått bättre hjälp på annat håll.

Re: Hur mycket mat?

Han har ju gri tillgång på hö. Där står han hela tiden.
Sen utfodrar jag honom tre ggr/dag med Hippo Alfa och Lucern pellets. Det är då han slänger sig över maten.

Han får nu 1 kg kraft och fyra nävar pellets efter uträknande och rådfrågning.
Jag vet att det låter mycket för ett shettisföl. Det andra fölet får lite mer än hälften.

Problemmet är att han inte kan ta upp maten ordentligt. Det har blivit bättre sen jag uttökat fodret. Jag uttökade successivt så att magen skulle hänga med och det är inga problem med hans mage.

Men jag matar ju någon annan med det där fodret så att säga. Så det jag undrar är om jag kan avmaska honom igen då med banminthen eller om det är något annat.

Vet kommer inte ut innan jag har avmaskat honom igen och det ska jag göra imorgon enl honom.

Har du kollat ordentligt så han inte har löss??? titta ner i manen och i pälsrötterna...ta ett bodprov på honom när vet kommer ut nästa gång och även ett träckprov....

Jag kollade igenom honom igår och jag kan inte se några små kryp i pälsen.
Han blev kal där för två veckor sedan men det var för att den andre drog loss pälsen på honom. Nu har det "spridit" sig. Han har ingen klåda och verkar inte bry sig om sin nakenhet.
Kan det ha att göra med hans andra problem?

Vet ska göra ett blodprov om den sista avmask. inte hjälper.

Ska jag tömma boxen efter avmask nu på vintern?

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 226
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Efter att ha lagt ihop pusselbitarna har jag kommit fram till att min häst troligtvis har nackbandmask. Han är en 4:årig kwpn import...
Svar
17
· Visningar
11 121
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
259 544
Senast: sassiball
·
Hästvård Tycker själv att det börjar bli tjatigt med dessa avmaskningstrådar, men jag behöver lite hjälp här;) Vi har gjort träckprov nu på...
Svar
4
· Visningar
831
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka