Avmaskning

D

DFZ

Hur ofta avmaskar ni era katter och vad använder ni för avmaskningsmedel?

Då jag har innekatter avmaskar jag dem endast vid misstanke om mask. Har haft en kull kattungar nu så kattmammam avmaskades med Banminth en gång under dräktigheten. Kattungarna samt mamman avmaskades med Banminth när kattungarna var 4, 8 och 12 veckor gamla.

Utekatter bör man avmaska två gånger om året iaf och då bör man använda något medel som tar det mesta s a s tex. Drontal eller Axilur.

Tack så mycket för svaret. Är det någon skillnad på de två medlen som du skrev? Är de olika dyra?

Jag vet inte riktigt hur mycket det är som skiljer i pris. Banminth tar spolmask och hakmask. Axilur och Drontal tar det allra mesta i maskväg. Drontal är dock väldigt lättsamt då det endast är en engångskur. Axilur skall ges tre(?) dagar i följd så katterna brukar bli ganska less på en :crazy:

Jag brukar ge Flubenol och det är som avmaskningsmedel för hästar (pasta) vilket är mkt lättare att ge och de spottar ej ut det som de annars gör ofta med tabletter.
Flubenol tar iaf spolmask, hakmaskar, piskmask och bandmask.
Kostar runt 50kr och räcker till 14kg

Liknande trådar

Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
388
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: Jeps
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
145
Senast: EmelieW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka