Avmaskning

Sv: Avmaskning

Jag varvar mellan Drontal och Milbemax. Båda innehåller praziquantel. Vet att det finns minst ett avmaskningsmedel till med antingen praziquantel eller epsiprantel men osäker på vad det heter och om det går att få tag på i Sverige.

Jag prata med min vet pga att min dam levde på fagelungar som ramla ner i ladan.
Hon jagar aven mus o rattor. Hastshit och annat slinger ner hela tiden.
Hon rekomendera Axilur var 3:e manader under var/sommar och en gång under vintern.
Sa det har jag gjort.
Verkar fel enligt manga har!?
/flour

Min ena hund äter precis allt han kommer över. Från matrester via fallfrukt till djurskit och kadaver. Han har inte fått mask en enda gång på minst 10 år. Så jag hade inte hållt på och avmaskat så mycket, utan istället köpt kollamasken 1-2 ggr/år. Visar det sig då att han inte har mask så är det ju ganska onödigt att trycka i honom så mycket maskmedel, eller hur?

Bor du utomlands?
De flesta andra länder brukar nämligen ha rekommendationer liknande det din vet sagt till dig. Vanligaste rekommendationerna är väl att man bör avmaska årligen, och innan vaccinering (så var det väl även i sverige förut?)

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 825
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 403
Senast: McFlurry
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 217
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka