Avmaskning

M

Mirela

Vad använder ni för avmaskningsmedel och hur ofta avmaskar ni?
Eller avmaskar ni bara när hunden visar symtom på mask?

Vet på klinik sa när symtom uppstod, En annan vet som min pappa har (pappa är lantbrukare så när vet åker ut till gården) sa två ggr/år kontinuerligt.

Lite förvirrad så om någon har något förslag på vem man ska lyssna på så är jag tacksam.

Sv: Avmaskning

I Sverige brukar rekommendationerna vara att man endast avmaskar om det finns en misstanke om att hunden kan mask (valpar uteslutet). Detta för att minska resistensutvecklingen.
Så jag avmaskar min hund endast när vi reser eftersom det är krav på det från Tullen för att hunden ska få komma in i Sverige igen.

Jag brukar faktiskt avmaska tidig vår och sen höst/början på vinter med olika medel - Alltså ungefär en gång i halvåret i samband med att hon börjar sätta i sig diverse sork och andra småkryp. Hon äter hemskt mycket smådjur och kadaver under sommarhalvåret.
Egentligen borde det väl räcka med en gång på sensommaren/hösten... men jag antar att det är gamla hästrutiner som sitter i.

Även på hästar brukar man använda kolla masken idag.

Jag avmaskar bara vid misstanke, nu när kolla masken verkar finnas för hund så skulle jag använda det först.
Man ska vara försiktig.

Jag fick höra att det var bra att avmaska innan 1års vaccinationen och att man sedan bara avmaskar vid misstanke om mask, inte på rutin.

Senast jag avmaskade var för 9-10 år sedan, när hundarna hade ätit av en gammal död hare. Då fanns inte kollamasken, vilket hade varit mitt förstahandsval idag. Jag hoppas verkligen att folk slutar avmaska vuxna och friska hundar! Dels för att det sprider gifter okontrollerat i naturen, dels för att det är en överhängande risk att inälvsparasiterna utvecklar resistens och då kan vi få stora problem med sjuka hundar.

Valpen avmaskas enligt rekommendation.
Min vuxna hund har jag gjort Kolla masken på någon gång när jag misstänkt mask, avmaskar inte i "onödan".

Jag måste erkänna att jag aldrig hört talas om någonting som heter 'kolla masken'.
Det var i och för sig ett gäng år sedan jag var hästaktiv och som hundägare är jag rätt instängd, så det är nog inte så märkligt.

Kan någon berätta för mig vad det är för något?

Tack ska du ha! Vilken smidig grej!

Jag undrar om de har den på vår lokala apotek.?
Men så, om jag ska spekulera lite löst och helt utan vetenskaplig befattning, kostar det inte ungefär lika mycket att ta ett prov och posta in det till Ulltuna eller någon annan veterinär instans?

Bara sådär som kuriosa.

Jag har inte kollat upp priserna för att skicka in prov utan "kollamasken"-lådan, men skulle gissa på att det ligger på ungefär samma pris.
Vitsen med kollamasken är väl mest att göra det smidigare?

Sigge är avmaskad som 12-veckors och sen i somras för att utesluta att klådan beror på parasiter. Aldrig att jag avmaskar regelbundet bara för att.

Senast jag avmaskade var för 9-10 år sedan, när hundarna hade ätit av en gammal död hare. Då fanns inte kollamasken, vilket hade varit mitt förstahandsval idag. Jag hoppas verkligen att folk slutar avmaska vuxna och friska hundar! Dels för att det sprider gifter okontrollerat i naturen, dels för att det är en överhängande risk att inälvsparasiterna utvecklar resistens och då kan vi få stora problem med sjuka hundar.

Så hundar som åker utanför sveriges gränser ofta och behöver avmaskas en gång i månaden är sjukare än andra hundar?

Mina avmaskas ex antal gånger per år, beroende på hur många gånger jag åker utanför sveriges gränser. Gammelhunden som får vara hemma avmaskas två gånger om året. Även katterna avmaskas två gånger om året.

Så hundar som åker utanför sveriges gränser ofta och behöver avmaskas en gång i månaden är sjukare än andra hundar?

Nej nu missuppfattade du. Ju mer maskmedel vi använder desto snabbare blir masken resistenta mot de verksamma ämnena. Det betyder inte att just din/dina hundar är sjukare, utan bara att risken för resistens ökar. Och då drabbar det alla som råkar ut för de resistenta stammarna, oavsett hur ofta man själv har avmaskat.

Måste man avmaska pga gränspassering eller för att hunden verkligen har mask ska man naturligtvis göra det. Men man bör hålla det till ett minimum så att medlen har fortsatt god verkan när de behövs. Gammelhunden och katterna bör du därför bara avmaska när mask har konstaterats.

Tack, det var precis så jag menade. Jag tycker man kan jämföra lite med antibiotika. Ingen människa i Sverige hade väl gett en kur två gånger om året "för säkerhets skull", för vi vet att det blir problem med resistenta bakterier. Det har ju t o m gått så långt att det finns multiresistenta numera, och det är ju fruktansvärt att drabbas av.

Tänkt på att avmaska med olika medel varje gång om du nu måste göra det ofta pga. gränspassering. Jag försöker alltid se till att min hund som också avmaskas typ 4 ggr om året pga resor i alla fall inte får samma medel två ggr på raken. Allt för att minska på resistensutvecklingen.

Tänkt på att avmaska med olika medel varje gång om du nu måste göra det ofta pga. gränspassering. Jag försöker alltid se till att min hund som också avmaskas typ 4 ggr om året pga resor i alla fall inte får samma medel två ggr på raken. Allt för att minska på resistensutvecklingen.

Finns inte så många medel att välja mellan om man ska använda rätt maskmedel. Kan komma på två på rak arm som finns hemma på apoteket.

Jag använder Drontal Comp vet till mina vuxna hundar och endast när vi har varit utanför landets gränser. Det är ju för att man måste enligt bestämmelserna.

avmaskar endast om det måste.
och om vi behöver så använder vi drontal comp vet.

min hund avmaskades som valp med banminth enligt vetrinärs rekommendationer om det kan varit vid 3v, 6 veckor och 6månader? det är ett tag sen så jag kommer inte riktigt ihåg, det står iaf i köpeskontraktet.. sen dess har hon inte behövts avmaskas.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 983
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 825
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 403
Senast: McFlurry
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 217
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka