Avmaskning -växla hage

K

knyttet

Mina hästar går fortfarande i sin vinterhage. Jag har tänkt att släppa över dem i sommarhagen 1-2 timmar/dag de närmaste veckorna, men resten av tiden kommer de fortfarande att gå i vinterhagen. De släpps inte över "permanent" i sommarhagen förrän i slutet av maj.

När är lämpligast att avmaska, innan de går över och betar 1-2 timmar/dag eller när de släpps över permanent? Hur brukar ni göra?

Jag tycker att det känns mest logiskt att maska dem nu, innan de får gå in i sommarhagen alls, men det känns lite konstigt eftersom de ändå går i vinterhagen också...vad är bäst? :o

Jovars, det börjar att komma så smått (det lilla som inte hästarna trampar ner i leran igen). :smirk:

Det BÄSTA är om du kan stängsla av en liten del av betet och vänja in dem där. Sen avmaskar du några dagar innan du släpper på 'riktiga' betet. Och tar då INTE med den avstängslade delen.

Annars så är risken rätt stor att de smittar ner betet om de 'växlar' mellan vinter och sommarhage och det är gräs i båda. Jag klantade mig förra året ang det. Jag släppte på bete som vanligt (de vänjer in sig själv i vinterhagen eftersom det kommer gräs). Sen så var jag ju tvungen att få bort fölis och digivande stoet från betet iaf halva dygnet för det blev för mycket, fölis växte för fort. Så jag släppte halva dygnet i vinterhagen. Jättebra tyckte jag, där växer det mest bara 'skräp'.

Men jag råkade glömma att vinterhagen ju utsätts för ett ganska hårt smittryck. Och att de tog med sig parasiterna ut på det förr helt parasitfria betet. Det var ganska chockartat att se träckprovsanalysen nu i vinter =/

Så försök undvika att 'hatta' dem fram och tillbaka mellan betet och vinterhage med gräs. Kan du inte stänga av en bit av betet och betrakta det som 'smittat' och ha det bara som tillvänjning så maska nu innan de börjar vänjas in på betet och sen bara att fortsätta enligt intervallet.

Men allra bäst är om du kan stänga av en bit. Mockar du dessutom den kan du använda den ihop med betet sen med, mockar du inte så låt det vara 'avstängt' från betet och släpp dem inte där förrän till hösten igen (dvs när de tas bort helt från 'riktiga' betet)

Jag har en sk. "avmaskningshage". Hästarna går i den i tre dagar efter avmaskning innan de släpps i sommarhagen. Vinterhagen har inget gräs så pållarna har fått beta för hand en stund varje dag o nu är de släppta i "avmaskningshagen" o där finns det gräs så de är lagom invanda när de går ut i sommarhagen på torsdag, där är heller inte överdrivet mkt bete så de får vänja in sig sakta.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 262
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 467
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar