avmaskning , vaccinering ?

J

Josse58

nu närmar det sig att skaffa den första egna hästen, men guuuud vad mycket det är att tänka på ! känner att jag hade rätt mkt koll på läget nu, men ivetvis undrar jag om lite saker, ni vore jättegulliga ifall ni vill svara på dem :smirk: (hitta ej dem när ja sökte, därför jag gjorde denna tråden)

har hört att det är massa nytt om avmaskning nu, att det har blviit receptbelagt osv..
men det jag undrar över är ungefär hur ofta man ska avmaska ?

det är väl lättast att köpa sånt "kolla masken" ?

och vad innebär det att man tar ett träckprov ?


vad gäller vaccination.. ifall hästen är fullt vaccinerad, behövs den då vaccineras mer ? vaccineras man dem inte en gång om året ?

och vaccination mot botulism behövs väl endast ifall man ska ge sin häst hösilage ?

tacksam för alla svar jag kan få ! ( : // en nervös men ivrig snart- hästägare ;D
 
Sv: avmaskning , vaccinering ?

Ang avmaskning så hur ofta du måste avmaska beror på parasittrycket. Dvs om hästen har mask eller ej. Det kollas enklast med kolla masken ja. Träckprov är helt enkelt prov på hästens träck, på ren svenska ett par bajsbollar från hästen. Som skickas in på analys.

Efter att hästen är grundvaccinerad ska den revaccineras max 12 månader efter senaste vaccination, dvs minst 1 gång/år. Stelkramp var tredje år.

Botulism KAN de få även av att äta hö nedtrampat i jord etc. Vill man vara riktigt säker vacc man även om hästen inte äter hösilage. Dock är risken mikroskopisk vid höutfodring. En fördel att vaccinera fast hästen inte äter hösilage rä att OM den ska äta hösilage sen någon gång, är den redan vaccinerad. Det tar nämligen några månader att få grundskyddet. Så ska man ge hösilage gäller det att vara ute i god tid med vaccineringen. Det är 3 sprutor med 1 månads mellanrum, och ca en vecka efter tredje sprutan har hästen skydd. (Sen är det revaccination årligen där med)
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Nu är detta ett blandat problem men i grund och botten ligger det hos mig psykiskt. Vill helst ha bra positiva eller iaf realistiska...
Svar
14
· Visningar
1 812
Senast: MattiZ
·
Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: Madick
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 630
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp